Det lider mot sitt slut...

0kommentarer

Tiden lider mot sitt slut, på mer än ett sätt.
 
Mitt kandidatarbete i djuromvårdnad är inne på vad jag gissar är en slutlig kontroll innan den kan få godkänt för inlämning till examinator och kan köras genom urkund. Urkund är ett program för att finna plagierade verk helt enkelt.
 
Morgondagen bjuder på den sista dagen av muntliga presentationer, där den som presenterat sitt arbete bäst skall röstas fram. Efter det är kursen slut och den allra sista skall ta vid.
 
Jag tittar i min almanacka. Prydligt ditskrivet vid varje dag står en siffra. Söndagen den 19:e maj är markerat med en tolva. Tolv dagar kvar tills examen och den slutgiltiga flytten hem igen. Rummet som jag kallar biblioteket är stängt för katten. Här är dammsuget och våttorkat. Det som är färdigpackat står prydligt uppställt. Garderoben är nästan tom. Bara fönstrarna väntar på en genomgång.
 
Sju dagar kvar av röstning i novelltävlingen jag är med i. Därefter utses en vinnare. Fyra, är antalet röster som krävs för att jag ska gå om ledaren. Då behöver hon ju inte min röst tänker ni nu. Fel, alldeles alldeles fel. Jag behöver just precis din röst för att gå om och vinna denna deltävling, som snart lider mot sitt slut även den. 
 
Även sådana saker som inte direkt påverkar mig lider mot sitt slut. Staden jag bott i till och från i tre år tycks trots sina nyss upprustade kyrkotorn som under soliga dagar blänker kopparblanka, och trots de färgsprakande nyplanterade blommorna och trots sina små jippon och fester, sakta men säkert dö ut. Utbildningarna som drog mest nytt folk skall flytta. På vägen hem passerade jag en liten mysig godisbutik som slagit igen. En skylt är uppsatt i fönsterrutan. Lokalen går att hyra av Görans Fastigheter. Jag går några steg till och ser att bok- och presenthandeln har slagit igen. De enorma fönsterbrädorna där det en gång stod uppställda rader av böcker står nu sorgset tomma. Blomsterbutiken har stor rea eftersom de ska slå igen.
 
Nästa dag går jag en annan väg hem. Butiken som först var klädbutik och sedan blivit pryl- och designbutik är även den stängd. Lokal uthyres står det på en skylt. Butiken flyttade till Skövde istället. Om man går vidare, bort förbi butikerna som är i centrumets mitt och går mot SCAN och rondellen finner man resterna av en matvarubutik. Netto. Den fanns när jag flyttade hit. Som ett blekt minne står lokalen nu kvar. Inga varor på hyllorna. Inga hyllor på golvet. Dörrarna är låsta och butiken stängd.
 
Det tycks mig, som om det lider mot sitt slut.

Kommentera

Publiceras ej