Varför valde jag sheltie?

0kommentarer

Jag har tänkt att skriva om detta ämnet ett tag, för det är något som jag gissar är ganska aktuellt för många djurintresserade någon gång i livet. Vad pratar jag om nu? Jo, vilken ras man ska välja när man skall skaffa hund. Själv har jag läst och använt en hel del "vilken ras passar mig?" artiklar och test när jag var yngre och tycker de mer eller mindre är urdåliga. Vissa skulle jag till och med klassificera som farliga på så sätt att de invaggar eventuella hundköpare till falska förhoppningar om sin framtida hund. Tack och lov tror jag att de flesta hunduppfödare vänligt men bestämt skulle avråda spekulanter som vill köpa en hund mest som någon slags accessoar.
 
Så, nu när jag fått gnälla ytterst kort om dåliga hundtest tänkte jag presentera min taktik som kanske inspirerar någon. När det började göras reklam för SKK:s Köpahund.se insåg jag att den var rätt bra för att få en snabb överblick över olika raser, så den kan jag rekommendera när man gjort sin första utgallring över raser man inte vill skaffa.
 
Först ut är att exkludera raser som inte är aktuella. Det förenklar processen. Jag har fördelen att ha haft min djursjukskötarutbildning i grunden vilket gjort att jag lärt mig mycket om vad som är normal och onormalt, och vilka raser som, tråkigt nog, är så osunda att jag inte finner det etiskt korrekt att bidra till en fortsatt efterfrågan. För att läsa mer om typer av hundraser man kan undvika tycket jag att Dog Breed Health har gjort ett bra arbete för att insamla information. Som de själva skriver så är vissa rasproblem där mer lokalt bundna till landet, i detta fall England.

"Please note that this is a UK based website and whilst many of the breed related genetic diseases will apply all over the world, some will not.  There may well be populations which are relatively free from some of the conditions.  In breeds new to the UK, there may be genetic diseases which have not yet been flagged up."
 
Sidan är baserad på information från bl.a. Universities Federation for Animal Welfare (UFAW), University of Cambridge, Dr David Sargan, Inherited Diseases in Dogs (IDID), Canine Inherited Disorders Database m.fl. Listan finns till höger på hemsidan med länkar.
 
Så vad gjorde jag när jag valde ras? Jag tänkte ut det i flera steg. Först ut var att exkludera raser som har en anatomi som predisponerar dem för sjukdom. Bort försvann alla brachycephala hundraser (mops, fransk bulldog etc), hundar med många hudveck (shar pei), korta ben och lång rygg (tax, welsh corgi) och hundar utan päls. Här började jag även exkludera extremt stora djur och små eftersom de förra kan ha problem med leder vid tillväxt och de senare får ibland luxuationer av t.ex knän eller trachealkollapser.

Nästa steg var att välja bort hundar vars behov jag inte kunde uppfylla. Så trots att de är ursnygga så försvann huskyn på direkten.
 
Därefter var det dags att se till vad jag och Fluffigt ville, vilket i och för sig påverkade i den andra utsållningsprocessen också. Vi hade en del idéer på vad vi ville ha utav vår hund.
* En hund som vill samarbeta och träna tricks med (Shiba var ett alternativ men när jag läste om dem + frågade shibaägare så verkade det som om shiba var trevlig men kanske inte alltid intresserad av lydnad ex.)
* En hund som Fluffigt kan ut och springa med (Här försvann de mindre mer utpräglade sällskapshundarna)
* Fluffigt ville inte ha en stor hund. Det är fördelaktigt om den är lätt att ta med sig på kollektiva färdmedel, eftersom vi inte har egen bil utan åker mycket buss och tåg. (Främst pga Fluffigts önskemål försvann t.ex golden retriever, labrador etc.)
* En hund som skulle kunna uppskatta agility.
* En hund som skulle uppskatta långa promenader, och potentiellt kunna följa med om man är ute och rider. (Här är en anledning till att för små hundar försvann. Jag vill kunna se var de är!)
* En hund som inte ser skrämmande ut. Jag förstår att detta låter helmysko, men det är viktigt för mig att de vänner jag har inte blir rädda för min hund. Jag ser gärna att mötet blir positivt för båda parter.

Vi funderade bl.a. på mellanpudel och shetland sheepdog. I slutändan, eftersom Fluff sedan innan tyckt om shelties och jag gillar den typen av pälsvård som krävs, + att vi träffat så många trevliga shelties så blev valet enkelt.
 
I slutändan tror jag att man måste vara ärlig mot sig själv (och i förlängningen mot hunden) och välja ras/raser efter ens förutsättningar och önskemål och se bortom ett gulligt yttre. 

Kommentera

Publiceras ej