Artwork - Bröllopskatter

0kommentarer

Den här bilden förtjänar ett eget inlägg, för jösses vad vi slet med den. Med vi menar jag mig själv och Fluffigt. Sådär en två veckor innan bröllopet kom vi på den ultimata bröllopspresenten, en bild på Melissas och Zakis två katter iförda bröllopskläder. Det fanns flera saker som kunde gå snett med denna plan, dels min förmåga att rita detta, och därtill i tid, och sen att hitta en lämplig ram. Jag har mycket svårt att rita under press, men nu hade jag inget val. Efter jobbet åt jag och ritade, det var hela min förra vecka det! Det allra sista satt jag och arbetade på morgonen innan bröllopet och innan min buss gick för att ta mig till jobbet. Fluffigt lade sista handen vid bilden och lade på bakgrunden, färgkorrigerade för att ge ett lite mera gammalt intryck och begav sig ut för att skriva ut bilden på fotopapper och införskaffa en lämplig guldfärgad ram. Det gick. Jag förstår inte riktigt hur vi hann, men det gjorde vi! Det enda som inte riktigt gick enligt planerna var ramen. Vi ville egentligen ha en ovalformad ram, men det är nästan stört omöjligt att hitta en som passar bilden med vårt format på så kort varsel. Nåväl. Resultatet blev bra och brudparet blev glada.
 
 
För att göra bilden började jag med att hitta referensbilder på Lovis och Mika, som katterna heter. Därefter googlade jag efter bilder på katter i bröllopskläder. Det ska jag säga er, ingen av katterna jag sett på bilderna ser ut att trivas speciellt i sin utstyrsel. Med andra ord, katter i kläder är roligt på bild eller som skulpturer, men riktiga katter vill helst bara bära sin egen päls. Tillbaka till referensmaterialet! Jag hittade lite olika bilder på allt från posen till klänningen, hatten och flugan. Detta utgick jag ifrån men modifierade sedan allt själv i slutändan för att det skulle passa katterna och stilen i övrigt.
 
Jag ska inte säga att det är den bästa tekniken, det finns antagligen mycket snabbare tekniker som mer skickliga grafiker arbetar efter, men varje hårstrå är ritat för sig i den här bilden. Det ger mig mer kontroll och jag har ärligt talat aldrig varit särskilt bra med custom brushes. Med tidsbrist verkade det som en dålig idé att försöka. Kanske är detta enda sätter för optimal kontroll? Nåväl, jag är mycket nöjd med bilden och att gåvan blev uppskattad.

Kommentera

Publiceras ej