Stockholms Hundmässa

0kommentarer

Wow!
Min första hundutställning, och det liknar ingenting annat jag någonsin har sett. Det närmsta jag kan likna det vid är, otroligt nog, ett lan. Hur konstigt det än kan låta så kunde jag och Fluffigt se att alla dessa hundgalna människor helt enkelt var som vi, fast vi är fullkomligt inne i datorspel och nördkultur och de har gottat ner sig i hundraser, stamtavlor och pälsvårdsprodukter. Det är en annan typ av nördar helt enkelt. 
 
 
Vi började dagen med att komma till Stockholmsmässan i Älvsjö vid halv åtta. Jag hade läst att det lätt blev mycket kö och det fick vi rätt i! När vi gick en promenad kring utställningarna vid lunchtid var det lång kö, och en av mina arbetskamrater som vi mötte berättade att han stått i kö i över en halvtimma. Eftersom vi kom så tidigt fick vi chansen att se SM i Heelwork to Music och Freestyle. Här är en länk till några glimtar av den som gick idag, lördag. Stora scenen alltså. Där ingången var omringad av en storpudel och en chihuahua (??) gjuten i jätteformat och i röd plast. Just ja, klicka här för att se på Finalshowen från idag. Jag vet att det streamades en hel del men jag minns tyvärr inte adressen. Google hittar det säkert för de som är intresserade!
 
 
En massa uställare fanns det också. Det var lite tråkigt att vi inte var med detta år, och med vi så menar jag ju Bagis såklart. Det fanns massor av annat att kika på, allt från djurpolisen, försäkringsbolag, olika rasmontrar till föreläsningar, butiker med gosedjur i alla tänkbara raser och tävlingar i lydnad m.fl.
 
 
Sen kom vi så till utställningsringarna. För mig som är oinvigd finner jag det så fascinerande hur effektivt det är konstruerat. Ringar har olika nummer så att man lätt hittar dit, och egentligen är det mer utav en fyrkant. En grön matta med diagonal ställs fram, och det är denna som ekipagen sedan visas upp på. Runt dessa banor har de som ska ställas ut i den aktuella ringen placerat sig. Bland de med mer frisyrbehov än andra kunde man se hur det putsades och donades och här fick jag förklaringen till varför man vill använda en blomspruta på sin sheltie. För volymens skull helt enkelt. Man sprayar och så fluffa upp med en borste. Det gjorde att de blev ännu mer kramgoa än i vanliga fall, och det vill inte säga lite.
 
 
Här skall tilläggas att jag verkligen inte vet hur man skall fota hundar generellt för att det skall anses vara en bra bild. Här är en av min arbetskamrats sötnosar som ställdes ut idag. Alldeles uppfluffad fin och förtjusande. Många hade med sig bord eller en så pass hög bur att man lätt kunde stå bekvämt och fila på det sista inför ens egen tur.
 
 
Här är de senare i ringen och jag gissar att de försöker enas om hur man skall stå så fint som möjligt för att göra bästa möjliga intryck. Jag fick lära mig en hel hög med saker idag, för som sagt, jag kan absolut ingenting sedan innan. Här får man t.ex. olika färg på kort och rött betyder inte utvisning utan tvärtom att man fått så bra betyg som går att få. Sen tävlas det tikar och hanar för sig, olika ålder eller egentligen mera erfarenhetsmässigt för sig och så slutligen vinnarna i dessa mot varandra i ett sinnrikt system. Många bedömningar blir det i alla fall och i slutändan bedöms till och med olika rasers vinnare mot varandra. Det tänkte jag mig måste vara ruskigt svårt, för olika hundraser kan ju se så extremt olika ut. Jag fick dock förklarat att man har flera olika domare med erfarenhet av flera olika raser.
 
 
Slutligen då, favoriten av min arbetskamrats hundar, ja förutom en av hennes valpar förstås, men mer om henne i ett senare inlägg. En riktig veteran och van vid livet på utställning satt hon lugnt på en bur och lät mig fota henne. Jag och Fluffigt avvek efter närmare sex timmar på mässan. Då hade många raser redan bedömts klart och en stor del av deltagarna packat ihop och åkt hem. Sheltieklassen var dock mycket större än många andra och medan vi tackade för oss var den ännu i full gång med ett gäng fluffbollar som visade upp sig från sin bästa sida.

Kommentera

Publiceras ej