Jul på djursjukhuset

0kommentarer

Jag minns att jag en gång skrev ett inlägg som handlade om min natt på djursjukhuset. Denna gång får det handla om min jul på djursjukhuset.
 
Jag arbetade den 23:e på sköterskemottagningen, sedan julafton och juldagen inne på vårdavdelningen. Det var mycket att göra hela tiden, otroligt mycket faktiskt, men det liksom flöt på och blev aldrig stressigt. Kanske är det så att allt måste stå i kontrast till någonting annat. Jag som brukar tycka att julkraven är ganska stressiga, det är mycket att hinna med med kort deadlinge, tyckte att arbetet på vårdavdelningen under julen kändes lugn i jämförelse. Sedan hjälpte det ju också att vi hade få hundar och riktigt trevliga patienter. Det var så roligt också att få lämna hem djuren till sina djurägare. Det var som många sade, den bästa julklappen de kunnat få!
 
Julaftonen började tidigt. Ruggigt tidigt. Det har knappt övergått från natt till morgon innan man står vid busshållplatsen för att hinna fram i tid till jobbet. Lite julpyntat var det på avdelningen också. En fin tomte stod på vårt kylskåp, och i väntrumsfönstret hänger stora julstjärnor. I fönstrarna till alla polrum står en adventsljusstake. Jag började bli rejält hungrig där kring tio efter att vi sprungit med djur mest fram och tillbaka för uppföljande röntgenbilder, samt alla matningar och morgonmedicineringar. Då från ingenstans dök en gigantisk skål fylld med twistgodisar! Mums! Sen vet jag inte vad som hände men resten av dagen blev fylld av godis. Mörk Geisha och polkagrisstänger stod framme. Inne på poltorget fanns en Paradisask och de godaste praliner jag ätit. En fylld med hallonkräm och en annan med gyllene lysande saffransfyllning. Dessutom fick vi julbord till lunch! Jag rullade från jobbet ända bort till tunnelbanan och iväg till mormor där det bjöds på ännu mer julmat. Så vad gjorde jag under julafton? Åt godis och vårdade gosiga patienter!
 
Juldagen var lite i samma stuk men betydligt lugnare. Många av patienterna hade fått gå hem, mycket av godiset var uppätet vilket gjorde att jag rullade hem från jobbet inte fullt lika klotrund som dagen innan.
 
Nu är det strax nyår och eftersom jag blivit inkallad att jobba mer än vad som var planerat blir det hela nyårsdagen på vård. Åtta på morgonen börjar mitt pass och nio på kvällen går jag av. Jag hoppas att djuren är lika trevliga som i julas, för då kommer jag få en riktigt trevlig start på det nya året.

Kommentera

Publiceras ej