Repliken till knivskurna hästar

2kommentarer

Nej, det är inte min replik, utan Jeanette Thelander, Ingrid Redbo, Sven-Erik Alhem och Katarina Lingehag-Ekholm som svarat på debattartiklen jag skrev om igår. Deras svar går att läsa här. De menar i korthet att myten om knivskärningar i sig självt ett förmildrande, och att det visst förekommer att hästar blir skurna, exempelvis genom att sedera hästarna först.
 
Vad som är absolut sant är svårt att ta reda på baserat på bara dessa debattartiklar. De hänvisar inte till specifika fall som kan kontrolleras och inte heller finns det länkar med för att kunna se någon data som de baserar sina antaganden och åsikter på.
 
Jag kan ha helt fel trots det resonemang jag nu skall föra. Det jag funderar på är helt enkelt hur pass troligt det är att detta skulle vara en betydande fara för hästar. Jag tycker att argumentet att hästar springer iväg eller sparkas om de blir skadade verkar rimligt. Om detta stämmer borde alltså förövaren behöva ta med sig sederande preparat vilka vanligtvis injiceras intravenöst, åtminstone inom djurvården. Kanske finns det sedativa som kan ges i ett äpple, vad vet jag. På något sätt måste alltså förövaren få tag i sedativa och därefter få i det i hästen. Sen behöver förövaren ett vasst föremål och göra vad den nu hade tänkt sig. Då tänker jag, hur många knivskärande galningar med sedativa kan det egentligen finnas i Sverige?
 
Ibland är den enklaste förklaringen, och den mest rimliga, den sanna. Det måste inte vara så i det här fallet, men det känns ändå som att djur skadar sig ofta, och att det är betydligt mer sannolikt att skadan skett på naturlig väg än av en galning. Därmed inte sagt att det inte kan hända.
 
Det var en himla massa fram och tillbaka känner jag. Tills vidare förhåller jag mig skeptiskt till att detta skulle vara en verklig risk och tror mer på att noga kontrollera stall- och hagmiljö för att säkerställa att där inte finns något som hästar kan skada sig på. Hästar kan skada sig på de mest besynnerliga vis. Min favorithäst från förr, Ondine, lyckades fastna mellan två träd varpå det ena fick sågas ner för att få loss henne. Vad jag vet är att hästar kan hamna i de mest besynnerliga situationer, helt på egen hand.

2 kommentarer

Josefine

08 Aug 2013 23:59

Hej!
Jag är en tjej som läser djurvård på gymnasial nivå och är riktigt sugen på att läsa vidare till djursjukskötare på högskolan.
Vad hade du för betyg när du gick ut gymnasiet?

/Josefine

Svar: Hej!
Jag kom inte in på mina betyg ska jag livligt erkänna. Jag läste naturvetenskaplig linje inriktning natur. Tror jag hade en snitt på runt 16.5 - 17 och med meritpoäng hamnade strax runt 20.

Jag kom in genom att göra högskoleprovet. Fick 1.7 (det gamla) och hamnade på reservplats 1. Mitt tips är således att göra högskoleprovet också, läs upp de betyg du kan och satsa på alla fronter!

Lycka till!
Jag hoppas du klarar det och att vi blir kollegor i framtiden,
Ardente

Anna

09 Aug 2013 13:10

Hej!
Skrev till dig tidigare om lägenheter och kom in! mkt glad att jag började söka boende i tid nu^^
Undrar bara lite om det är vanligt att studenter skaffar hund Under studietiden på det här programmet? Har nämligen en äldre jycke här hemma o går i tankar på en till. Troligtvis lär jag märka hur det kan tänkas fungera när jag väl börjat men passar ändå på att fråga nu när jag funnit nån som är aktiv på internet som går att fråga^^

Svar: Det var en del som skaffade hund under studietiden. I början var det relativt långa dagar. allteftersom det blev mer självstudier (tidsödande men då kan man planera tiden själv) så blev det mindre schemalagd tid.
Det enda jag skulle tänka på om jag var du är att fundera på hur du ska lösa det i början när du har en valp (skaffa nu så den är rumsren) samt när du senare har verksamhetsförlgad utbildning och arbete.

Grattis till platsen och grattis till valpplanerna!
Hör gärna av dig igen med mer frågor, det är bara roligt =)
Ardente

Kommentera

Publiceras ej