Opponentskap och presentationsövningar

0kommentarer

Jag ber om ursäkt för bristen på inlägg under gårdagen. Dagen var så fylld av måsten att det inte fanns någon inspiration kvar till bloggen helt enkelt. Sådant händer, men ni läser väl hellre kvalitet än kvantitet? Jag tänkte väl det.
 
Eftersom jag är fruktansvärt dålig på namn så kommer jag kalla våra två fantastiska föreläsare och komiker för Professorn och Lektorn, eftersom det är precis vad de är. De är däremot inte komiker utan arbetar på SLU, och igår hjälpte de oss med tankar och funderingar kring opponentskapet under exjobbsredovisningarna. Alla ska nämligen opponera på ett annat arbete, och detta skall ta ungefär tio minuter. För jämförelse kan nämnas att presentationen i sig skall ta femton minuter. Med andra ord är det ganska lång tid som på något sätt skall utnyttjas till relevant konstruktiv kritik. Även fast deras uppträdande, övningarna och diskussionsfrågorna var intressanta, roliga och relevanta kändes det inte som så mycket nytt ärligt talat. Ta upp det som är relevant, haka inte upp er på detaljer, börja och sluta med beröm... Det kändes som det gamla vanliga konseptet för hur man ger konstruktiv kritik överlag.
 
Efter denna förmiddag blev det tyvärr ingen tentamensgenomgång, för tydligen hade inget defintivit datum satt. Det var lite synd, så jag är ännu lyckligt ovetande om tentaresultatet. Studiegruppen, vi sju som hjälper varandra med exjobben, samlades däremot för att fundera kring vad vi skulle ta upp i presentationen, och där kom det fram mycket bra! Jag insåg att jag ska skrota nästan hela bakgrunden. Det räcker med en bild och några få meningar för att alla ska förstå konceptet. Det viktigaste att prata om är vad man kommit fram till och diskussionen kring det. Mitt fokus kommer ligga på resultaten och mina rekommendationer. Jag kommer också behöva förklara hullbedömningsmodellerna, för det är något inte alla känner till, baserat på att jag inte hade kunskap om detta innan jag läste in mig på det, och ändå är det en enormt viktig del av förebyggande hälsoarbete som jag efter mina fördjupade studier anser ska implementeras i all djursjukvård.

Kommentera

Publiceras ej