Djurägare till överviktiga katter underskattar ofta kattens hull

0kommentarer

Tack vare att Linnea lockade mig till biblioteket idag fick jag tag i en liten grön bok som hjälpte mig styrka lite bra tankar jag hade sedan innan. Det är dock inte denna upptäckt jag vill diskutera utan en artikel som jag fann via den boken, eller snarare, jag letade efter en referens jag inte fann men jag hittade något bättre istället. Denna typ av förvirring och plötslig lycka tror jag är mycket vanligt hos mina kamrater i Dss och EoD för tillfället.
 
Artiklen jag hittade går att läsa i sin helhet här
 
I denna studie har de jämfört två grupper med djurägare, 60 stycken med normalviktiga katter och 60 stycken med överviktiga katter. Det jag fann intressant var att det fanns en signifikant skillnad i hur de båda grupperna djurägare upplevde sin egen katts hull. Merparten djurägare till överviktiga katter underskattade sin katts vikt när de ombads kategorisera sina katter enligt fem skriftliga beskrivningar. Beskrivningarna var som följer: 

My cat is too thin, underweight
My cat is just right, neither too fat nor too thin
My cat is a little bit too big, but it is not really overweight
My cat is a little bit too big, it is on the borderline to overweight
My cat is overweight

För exakta siffor, läs artikeln! Endast 19% av djurägarna till de överviktiga katterna, alltså drygt 11 djurägare av 60, ansåg att den egna katten var överviktig. Observera att procentsatsen i den här tabellen blir missvisande eftersom antalet djurägare är så litet! En djurägare motsvarar nätan 2%!

Även när djurägarna skulle titta på siluetter av katter med varierande hull och jämföra dessa med sin egen katt och på så vis välja ut den siluett som stämde bäst överens med den egna katten underskattade många sin katts vikt. Detta kan ju bero på två saker om jag får tillåta mig att göra en snabb analys. Antingen vet djurägarna inte om att det är något fel på kattens hull eller också vet de det och överkompenserar genom att välja ett mindre viktalternativ under studien. Vi får se vad min studie säger, en liten del av den undersöker detta fenomen.

Kienzle, E och Bergler, R. (2006) Human-Animal Relationship of Owner of Normal and Overweight Cats. The Journal of Nutrition Vol 136, No 7. 1947S-1950S.

Kommentera

Publiceras ej