En vecka på operationsavdelningen

0kommentarer

Första veckan på operationsavdelningen är avklarad!
 
Ojoj, här är det betydligt svårare än nå'n annanstans, det vill jag lova.
Jag kom ihåg hur man kontrollerade narkosapparaten före användning (I detta läge skall man bland anant sätta ihop de delar som skall användas, koppla in slangar till gasledningar, samt kontrollera att det inte läcker någonstans från apparaten), jag kom ihåg vilken övervakningsutrustning som finns och hur den placeras och sedan så kan jag ju typ, i teorin hur narkos går till.
 
Men det är ju just det som är skillnaden på operation, vilket jag ju i och för sig hade gissat redan innan. Här finns det så mycket oförutsett som kan hända, och det är bara erfarenhet utav sådana händelser och ett mått av kunskap som sitter nära till hands som kan hjälpa en.
 
Svårigheten är inte att förstå exempelvis att koldioxidhalten i utandningsluften är för hög utan hur man stabiliserar det på bästa sätt. Den sköterska jag gick med berättade att om hon skulle ge patienten ett assisterat andetag så gav hon det när patienten tog ett litet ett själv, för att inte störa patientens eget andningsmönster. Kroppen har ju egna mätare som reagerar på om koldioxidhalten är för hög varvid den tar ett andetag. Logiskt sett borde det ju då vara så att om vi ventilerar patienten och får ut koldioxiden, då kommer inte kroppen få en chans att känna av att ett andetag nog är en bra idé. Svårigheten är alltså att veta när man måste göra detta, och sedan lyckas göra det på ett bra sätt!
 
Andra svårigheter jag stött på. Att hitta saker på operationsavdelningen! Jag är helt lost. Fick en pärm av en annan sköterska som sa "slå upp sidan för en XXX-operation, och ta sen fram grejjerna. Ehm. Tro mig, jag försökte, men till sist fick jag säga det att jag hittar helt enkelt inte! Jag tror jag har kläm på lite av sakerna nu, och det är lättare när man har sett ett ingrepp en gång, då vet man ju vad man letar efter. Skarautbildning, ni har svikit mig! Jag har bara lärt mig de enklaste instrumenten och inte de avancerade vid komplicerad ortopedikirurgi! Haha.

Kommentera

Publiceras ej