Muskel- och skelettrepetition i rehabkursen.

0kommentarer

Trots att jag blir utmattad av de väldigt långa och omfattande föreläsningarna som vi har haft nu i början har de verkligen gett mig något. Det mesta är repetition på de muskler och strukturer som vi tragglade i första rehabkursen. Under den kursen så fastnade inte något utav det. Det blev bara för många namn, men nu, med bra repitition och med en föreläsare som hela tiden utmanade oss och frågade oss hur muskeln fungerade så var det som att det bara klickade till och så satt kunskapen där! Eftersom hon själv använde de muskler hon pratade om, fick oss att föreställa oss hur de fungerade på djuren blev det helt plötsligt så mycket mer logiskt.
 
På eftermiddagen igår så tog jag med mig knaskatt till KTC då vi skulle ha praktiska övningar och palpera olika strukturer. Illidan skötte sig riktigt bra i början, men sen efter ett tag så tröttnade han, vilket jag mer än väl kan förstå. Kände ändå att det var en bra övning att försöka känna de olika strukturerna på katt då vi oftare får klämma och känna på hundar. Linneas salukis var perfekta när vi skulle palpera efter strukturer. De har så tydliga muskler att flera av dem syns på håll. Blev lite salig när jag hur enkelt som helst kunde känna bicepsenan. Illidan hade också fina strukturer som gick att känna, bland annat os accessorium (blev det rättstavat nu) en rund benstruktur på baksidan carpus, och en jättefin spina scapulae, det vill säga åsen på skulderbladet.

Eftersom jag varit lite orolig för att Illidan eventuellt skulle ha ryggont då jag tyckt att han ryckt till ibland när man känner längst bak på ryggen bad jag en av lärarna att känna på honom. Jag tänkte att har man experter på plats så får man fråga och se om de känner att de orkar! Givetvis gjorde de det! Underbara människor, och dessutom så sade hon att hon inte kände något fel alls, och då provocerade hon honom lite. Glada nyheter alltså, min katt har inte ont i ryggen, han rör sig och hoppar finfint och han var så trött efter den dagens eskapader att han tvärsomnade när han kom hem. Inte orkade han busa på hela natten heller. Stor seger!

Passar på att mysa på mattan säg. *Blink!*

Kommentera

Publiceras ej