Fjortonde Luckan: Recept - Pepparkakor

1kommentarer

De flesta av er har säkert hunnit göra pepparkakor alla redan, men för er som inte har det så vill jag tipsa om detta pepparkaksrecept som jag tycker är grunden för de godaste pepparkakorna jag någonsin har ätit.
 
Ingredienser:
* 3hg margarin
* 4hg socker
* 7hg-1kg vetemjöl
* 1kaffekopp sirap
* 1kaffekopp grädde 
* 1ägg
* 1msk kanel
* 1msk ingefära
* 1msk nejlikor (malda)
* 3tsk bikarbonat

1 kaffekopp motsvarar 1½dl. 
 
Övrig utrustning:
* Pepparkaksformar
* Kavel
* Bakplåtspapper
* Plastfolie
* Bunke
* Trägaffel eller annan att röra runt med
 
Ställ fram margarinet i god tid före bakdags. Tvätta händerna, lägg ner margarinet och sockret i en bunke och börja blanda ihop ingredienserna tills du har en porös blandning. Det vi eftersträvar är alltså att sockret och margarinet skall vara väl blandat med varandra utan tjocka klumpar av bara smör och vice versa.
 
Efter detta är det egentligen bara att hälla i resten av ingredienserna och röra om. Här ses grädde och sirap.
 
Ett ägg. Är man rädd för äggskal kan man alltid knäcka ägget i ett glas först och därefter hälla över det i bunken.
 
Resten av de torra ingredienserna. Kanel, ingefära, nejlika och bikarbonat.
 
Sist har jag i mjölet. Här är det svårt att säga hur mycket, men degen skall i slutskedet vara som en tjock krämig smet. Lägg över degen i en djup tallrik eller liknande, täck över med plastfolie och ställ in i ett kylskåp i två dygn. Degen blir väldigt hård och därför rekommenderar jag att inte ha ett djupt kärl att förvara den i - det blir bara svårt att få upp den därifrån till bakningen senare. Ställ gärna fram degen lite innan bakdags för att underlätta.
 
Nu blir det lite dåligt med bilder, men jag ska förklara resten av stegen i text. För så fina peppisar som möjligt gör såhär:
 
1) Lägg ut bakplåtspapper på bordet och placera en degklump på bakplåtspapperet.
2) Lägg plastfolie över degklumpen.och kavla ut degen till önskad tjocklek. De får lite olika smak beroende på tjockleken. Min mor föredrar lövtunna, jag vill ha de lite tjockare.
3) Tryck ut figurerna du vill ha över degen och pilla bort det av degen som är mellan dem.
4) Gör åtminstone fyra plåtar innan du startar ugnen då det går ganska fort och pilljobbet tar väldigt lång tid...
 
Ugnen skall vara satt på 150 grader Celsius. Det brukar ta 5 minuter, men det beror på hur stora och tjocka dina pepparkakor är. Mina älgar jag gjorde iår tog närmare 10 minuter.
 
Pepparkakorna kommer föst svälla i ugnen och sen bli brunare. När de är i önskvärd brun nyans och luktar pepparkaka tar du ut dem ur ugnen. Låt plåten och peppisarna svalna några minuter och för sedan över pepparkakorna på ett bakgaller för att svalna och stelna klart. Intas med fördel med kall mjölk!
 
Delar av årdets skörd. Märks det att jag inhandlat mina pepparkaksformar på IKEA? Det är igelkottar, älg, räv, ekorre, får (fast den är inte från IKEA), snigel samt något som jag tror ska vara en järv men Fluffigt tror på björnunge. 
 
God Jul!

1 kommentarer

Mamma

14 Dec 2012 19:12

Nu blev jag sugen på pepparkakor... Du tar väl med dig några hit...?

Svar: Tar med mig resten av pepparkaksdegen =)
Ardente

Kommentera

Publiceras ej