DM i Skogskörning

2kommentarer

Imorse for jag, Hector och Cecilia till DM i skogskörning, eller skogsmulletävlingarna som jag kallar det. Här fanns goa runda nordsvenskar att titta på och inte en enda finlemmat dressyrspektakel. Perfekt! Jag tog massor med bilder varav ni får se ett urval. Jag har ingen aning om vad hästarna, kuskarna (?) eller grenarna heter, men jag ska försöka förklara vad det är vi ser på bilderna i alla fall!

Detta var från den första grenen. Den enda fuxen i startfältet och den enda kvinnan också för den delen! Här gick det ut på att surra fast stockarna på en slags kälke för att sedan köra runt en bana, antingen sittandes på dem som på bilden eller gåendes bakom. Detta utan att köra utanför markeringarna eller att tappa stockar.


Kolla på den här snyggingen! Här förbereder de sig för en bana där man med stockar på en vagn ska ta sig igenom förutmärkta punkter och klara av vissa moment såsom att stanna i uppförs- och nerförsbacke och stå stilla i tio sekunder.

Här lassas timmer på vagnen.

Och här skrittar ekipaget iväg. Lugnt och stadigt verkade vara den bästa taktiken. Jag lade märke till att de pratar väldigt mycket med sina hästar. Det var roligt att höra.

Denna bild är till dig mamma! Visst är han snygg?


Detta moment tyckte jag var tufft. De har en lång björkstock som de släpar efter sig. Just här ska de passera den upphöjda björkstocken. Hästen får gå över stocken...

Här lyfts kedjan över stocken och spänns åter fast i stocken de drar, fast denna gång under den upphöjda stocken.

Och nu kan de passera.

Här är en liten skogsmulle som passade på att äta lunch. Generellt märkte jag att de passade på att äta så snart de skulle stå stilla.

Den här var en av våra favoriter, och de var jätteduktiga. I den här grenen ska de snyggt och prydligt placera stockar så tätt inpå som möjligt. Två skulle vara i det övre lagret, jag tror ni kommer förstå vad jag menar i kommande bilderna..

Här ser ni vad jag menar. Lutade så där skall stockarna ligga, snyggt och prydligt. Här ser vi hur hästen stannar precis i tid för att stock nummer två ska hamna tätt intill och längs med den första stocken.

Här kan ni se hur bra de ligger. Det var sista bilden, för det tar en halv evighet att ladda upp dem!

2 kommentarer

Åsa

18 Sep 2011 11:58

Härliga bilder, kul att se!



Följer din blogg lite sporadiskt sen en tid tillbaka. Mycket intressant om din utbildning!

Ardente

18 Sep 2011 13:00

Tack så mycket!

Vad roligt att höra att du tycker det är kul att läsa om. Och just skogskörningen var väldigt rolig, det gick så långsamt och metodiskt fram, otroligt olikt andra hästtävlingar jag varit på.

Kommentera

Publiceras ej