En Degu?

0kommentarer

Vi började terminen med en rejäl rivstart. Från nio på morgonen till fyra på eftermiddagen arbetade vi med smådjurs foderbehov. Vi delades in i våra PBL-grupper och inom den gruppen delade vi upp oss ytterligare. Jag och en PBL-kamrat arbetade med chinchillor och degusar. De har i stort sett precis samma behov, så allt vi behövde göra var att hitta källor som styrkte detta.

Om ni nu undrar vad en degu är, så är ni inte ensamma! Jag hade ingen aning. En degu är en liten gnagare som är något mindre söt än en chinchilla. Den kommer ursprungligen ifrån Chile och importerades som försöksdjur i och med en lätthet för att utveckla diabetes. Normalt sett lever den i ett kargt landskap med näringsfattig kost och samlar lätt på sig vad man skulle kunna kalla för välfärdssjukdomar när vi människor ger den för energirikt foder.

Precis som jag lovat har jag nu startat en kategori som heter Djursjukskötare, och detta blir mitt första bidrag till den kategorin. Vi hoppas på mer snart!

Kommentera

Publiceras ej