Katt- och hästagility

0kommentarer

Agility för hundar tror jag de flesta känner till att det finns. Mer förvånad blev jag när jag hittade agility för katter (!).

Ja... Alltså agility och agility. Jag tycker det ser ut som om katten jagar en leksak och råkar springa över/igenom hinder i bara farten. Ha! Jag tycker jag ska ha extrapoäng som får Illidan att hoppa över saker med ett kommando istället för leksak.

Till skillnad ifrån kattagility lockar ju inte människan med något så vitt jag kan se. Mest fantastiskt är ju hur de springer igenom tunneln och sedan ökar tempot för att hoppa över sista hindet och blir så glad att den slår en brall! Filmen jag tidigare länkat med westerntjejen som rider utan sadel och träns har vi fått se på etologilektionen. Vår lärare påpekade att hästen inte tycks trivas med uppgiften då den tuggar oerhört mycket, piskar med svansen och har öronen bakåt. Hon undrade hur de lärt hästen det där. Jag som kollade på fler klipp med människan och en intervju har fått reda på att hästen ridits in som en vanlig westernhäst varpå hon vid något tillfälle fick för sig att testa att rida utan sadel och träns, övade och tränade tills de blev så som de är idag. Jag vågar själv inte säga om hästen känner obehag. Kanske har den det kvar ifrån sadeltiden? Kanske känner den tvång? Etologi är rena labyrinten.
Nog om diskussion om detta tråkiga ämne! Hästagility verkar ju fungera prima med den där hästen i alla fall, men kattagility alltså. Det verkar så mycket mera givande att ha en hund. Katten kan ju leka med sin leksak även utan hinder.

Kommentera

Publiceras ej