Dagens Ord

2kommentarer

Igår, fredag, lade jag inte upp några nya ord. Jag hann inte, nej, sanningen är att jag inte orkade, men vi kan väl säga att just den dagen var en dag fri ifrån plugg och förberedelser inför prov sedan mitt fysikprov väl var avklarat. Idag är det dock dags igen, sex nya ord att bita i.

1. Bistro
A ombytesrum för präst
B enkelt matställe
C turkiskt palats
D vidsträckt utsikt
E enklare matställe

2. Serenad
A dagordning
B lösningsprocedur
C förförande sång
D något otidsenligt
E äldre salongsdans

3. Kategorisera
A växla
B dela in
C lösa upp
D meddela
E tillämpa

4. Förlika sig med
A vara onaturlig
B acceptera
C beställa
D stöta ifrån
E bli förälskad

5. Glossarium
A sammanslutning
B straffåtgärd
C blodöverföring
D ordförteckning
E mötesperiod

6. Masa sig
A röra sig långsamt
B ha som avsikt
C börja umgås med
D bli duktigare
E få synbar form

Facit är som följer: 1.e 2.c 3.b 4.b 5.d 6.a

2 kommentarer

Mamma

20 Feb 2010 16:22

Wow! Du har lyckats hitta ett ord som jag aldrig har hört talas om! Glossarium gick jag bet på pga stavningen...

Kram!

Ardente

20 Feb 2010 23:53

Oj! Den tyckte ändå jag var enkel. Det finns många bra ord man kan träna på, på den hemsidan. Jag copy pastar ifrån den till bloggen, och det fungerar utmärkt. Dessutom har jag en anledning att inte slarva med att lära mig nya ord tills dess att provet är.

Kommentera

Publiceras ej