Dum och dummare

0kommentarer

Ibland suckar man högt för sig själv åt andras dumhet, givetvis tyst och diskret. I andra lägen gör man en dubbel facepalm på tunnelbaneperongen vid Slussen.
 
 
Ni läste rätt! Jag hörde något så urbota korkat att jag inte kunde låta bli att göra en min av uppgivenhet. En kille med icke nazi-ariskt utseende pratar med lätt rinkebysvenska med sin kamrat på bänken. Bänkkamraten ifråga skulle väl heller knappast passa in på pricken i mallen för blond och blåögd men han såg väl ut som något man kan definiera som infödd svensk sen många generationer tillbaka. Typ. Om man nu måste etikettera folk, och det måste jag i det här läget, för annars blir det inte lika roligt. De två männen pratar om invandrare. De där invandrarna som inte gör något för att ta sig in på arbetsmarknaden! Tydligen hörde inte rinkebysvenskamannen till den kategorin eftersom han ju pratade svenska. Och hade ett arbete. Däremot, diskuterade de båda männen flitigt, borde det vara krav på att invandrare efter ett år borde kunna språket. Det är ju faktiskt nyckeln, menade de. Att kunna svenska språket är alltså nyckeln till arbete i Sverige.
 
Väl argumenterat. Eller nått. Förlåt, bänkkamrat, jag måste bara bromsa historien lite här, innan jag ska berätta om vad som fick mig att stöna högt när mitt hopp om mänskligheten dog lite. Det känns lite som att bänkkamraten i typiskt sverigedemokratmanér bara har lyssnat på vad någon annan har sagt och sedan rapat upp det igen, utan att granska den information som givits honom. Nåväl, alla kan ju inte vara akademiker (mer om detta senare). Vad jag ville tillägga här, kära bänkkamrat till den tydligen godkände invandraren som ju talar språket, och alltså har nyckeln till arbete här i Sverige, är att många från utlandet behöver inte lära sig det svenska språket. Det kan redan ett annat mycket viktigt språk, nämligen engelska. Jag tänker på stora företag med många civilingengörer där det inte är ovanligt att det språk man talar är just engelska, eftersom de är multinationella. Jag tänker på våra enastående kirurger på Bagarmossen som är flerspråkiga men som vi oftast samtalar med på engelska. Men, men, vad hjälper det när, och ja, nu kommer det som gjorde att jag satte händerna för pannan:
 
Bänkkamratens förslag, vilket hans kamrat nickade ivrigt till, var att om invandrarna inte lyckas lära sig svenska på ett år, då borde man sätta dem på ett flygplan och släppa av dem i Afrika, för då jäklar, då kommer de lära sig afrikanska på direkten.
 
Förlåt, vad sa du nu?
Afrikanska?
Eh.... Hur tänkte du nu? Menar du kanske Swahili? Engelska? Franska? Arabiska? 
En snabb sökning på Wikipedia bekräftade det jag hade ett vagt minne av, nämligen att det finns oerhört många språk som talas i Afrika, drygt 200, och att språk som engelska och franska på grund av tidigare kolonier används av många. 
 
Dessa båda män gick i alla fall av vid Bagis och gick bort till en liten byggarbetsplats. Kort sagt inga akademiker direkt, och det kanske är därför de inte var så duktiga på att kritiskt granska sina informationskällor och inte heller pigga på att söka egen information. Afrikanska. Suck.

Kommentera

Publiceras ej