Två tappra själar

0kommentarer

Vi är en mycket exklusiv liten klubb som går den valbara kommunikationskursen. Hitills är vi två tappra själar, eventuellt kommer det en till nästa tillfälle. Alla andra har tillgodoräknat sig kurser (vilket jag egentligen skulle kunna gjort) eller valt arbetsplaneringskursen.
 
Under den första timman tänker jag att detta kommer bli det flummigaste någonsin. Den skriftliga gruppuppgiften har vi inget sidantal på, hemtentan ska vi skriva max två A4 och referenshanteringen diskuterade vi ikring. Fem timmar senare, vi körde allt i ett svep och slutade tidigare, insåg jag att delar av min värdsbild helt omkullkastats.
 
Läraren i kursen, som jag tidigare inte förstått mig på alls, är otroligt kunnig. Jag förstod det inte från början, men allteftersom dagen fortskred och nya bitar till pusslet så att säga lades, blev min förståelse större och större. För ämnet, för henne, för mig själv. Jag tänkte att vi skulle få lära oss tekniker för att samtala med djurägare. Det vi kommer lära oss är ännu bättre, nämligen hur olika människor tänker och uppfattar saker, så att vi kan lära oss känna igen detta och därigenom utarbeta en strategi. Det gör att vi, om vi gör vår uppgift väl, inte bara kan hantera enskilda situationer, utan anpassa oss efter den unika individen.
 
Jag är glad att vår kurslärare kämpade för vår kurs. Detta kan bli en av de mest givande.

Kommentera

Publiceras ej