Studieteknikskonklusioner

0kommentarer

Förutsatt att jag inte har stavat fel så borde detta inläggs rubrik ge riktigt bra med poäng i alfapet. Såvitt jag minns ger både K och U skapligtmed poäng.
 
Exemplarisk som jag är *host* lyckades jag kravla mig ur sängen strax efter nio imorse för att fortsätta mitt arbete med renskrivandet. Efter lunch var det dags för tvärgruppsredovisningar av våra vårdplaner och sen hem igen för mer renskrivningsarbete. Här har jag suttit nu, med två pauser, en för middag och en för fyrtiofem minuters Skyrimspelande. Summan av kardemumman är ändå att jag har lärt mig en hel del, och om det är någon därute som läser detta och skulle behöva lite tips från en annan i nöd om hur man kan gå till väga så kommer här mina tips på studieteknik.
  • Börja tidigt på morgonen. Det känns bättre att ha gjort något rejält redan innan lunch.
  • Pauser smakar inte lika gott om man fortfarande är stressad. Se därför till att ha klarat ett mål innan du tar paus.
  • Appropå mål. För mig är det lättast om jag antingen bestämmer en gräns, exempelvis läs dessa sidor eller renskriv så här mycket, alternativt plugga en timma. Sen är det paus. Ta då en paus! På riktigt.
  • Ha inte FB lr andra chattprogram uppe om det distraherar dig.
  • Belöna dig själv efter ett delmål. Nu exempelvis ska jag få spela Skyrim och prata med Todes.
  • Om du har flow, fortsätt arbeta trots att det är paustid.
Det var det hela för denna gång. Klart att detta inte passar alla. I slutändan handlar det om självdisciplin, och det är det få som har inför en tenta. Det moderna ordspråket att det aldrig är så rent i lägenheten som under tentaveckan är inte helt utan sanning. Det är inte klokt vad mycket roligare saker det finns att göra än det där betungande pluggandet!

Kommentera

Publiceras ej