Praktiska övningar

0kommentarer

En av de roligaste delarna från tidigare kurser har varit de praktiska övningar som senare examinerades genom praktiska prov på KTC. Nu har vi nya övningar att lära in, och denna gång skall vi examinera varandra! Roligt tycker jag, för det visar verkligen att programet har förtroende för att studenterna lär för sin egen skull. Vi examineras för övrigt på en praktiskt övning på häst, två inlämningsuppgifter samt en salstenta, så oroa er inte, detta är ingen utbildning man glider igenom lite slött sådär!
 
Övningarna för denna gång är montering och inställning av sprutpump samt infusionspump, hjärtlungräddning samt intubering på katt med laryngoskop. Under den övningen fick jag reda på att många av mina klasskamrater fått öva med laryngoskop i början när de skulle intubera praktiskt eller åtminstone fått hållhjälp av patienten. Jag, min stackare, fick lära mig solotekniken som går ut på att man håller upp patientens käkar och håller undan tungan med ena handen och intuberar med den andra. Det är ruskigt tungt och svårt om man inte är van. Mina intuberingar har inte gått strålande under praktiken, men jag upptäckte nu när vi skulle öva att tekniken satt! Utan problem satte jag intuberingen på katt både med och utan laryngoskop. Mycket roligt! Man blir ju på tok för inspirerad när man har Görel och gänget i anestesiologi...

Kommentera

Publiceras ej