PETA vill rädda digitala valar

0kommentarer

PETA är på krigsstigen, denna gång mot spelvärlden. Vi dödar nämligen digitala djur vilket de menar på glamouriserar dödandet av riktiga djur, vilket de anser är fel. Denna gång är det valjakt som är ett möjligt moment i Assassin's Creed 4 som de är upprörda över, eftersom denna typ av jakt fortfarande pågår i vissa delar av världen medan den i den största delen är förbjuden. Till saken hör, vill jag passa på att påpeka, att AC4 utspelar sig i en tid då valjakt var vanligt, och spelet utspelar sig till största delen till havs.
 
Hela debattartikeln kan ni läsa på Ctrl Alt Elite. Klicka här. Den är ovanligt aggressivt skriven för att vara jag. Jag hoppas nämligen att folk reagerar lite och börjar fundera på vad de egentligen anser är okej. Själv känner jag mig fullt kapabel att skilja på spel, fantasi och verklighet. Jag har dödat hundratals digitala djur i olika spel vid det här laget i allt från World of Warcraft till Angry Birds, och ändå har jag inte blivit någon som tycker att dödande för nöjes skull är okej. Tvärtom utbildar jag mig till ett yrke för att rädda och vårda djur. Det känns lite som om teorin om att man blir det man spelar sprack både en och två gånger.

Kommentera

Publiceras ej