Ingen återvändo

0kommentarer

Äntligen är mitt arbete inskickat!
 
Det är helt fantastiskt att ha en opponent, fast min opponent var mycket bättre på det än vad jag var. Hon hade skrivit många bra tankar efter de olika styckena och nu när jag snyggade till mitt arbete kunde jag mest följa hennes tankar, ta reda på den fakta som saknades och lägga till det. Och nu är jag klar.
 
15 artiklar blev det till slut, och 5 av dem är faktiskt riktiga studier! Jag tror nog att det finns fler därute, det är bara det att de kostar att beställa, även när jag surfar genom SLU:s nätverk på skolan. Lite tråkigt var det att vara den enda som skrev om katt. Varför tycker ingen om katter mer än jag? Stackars kattifnatter.
 
Eftersom jag som sagt är den enda som skrivit om katt och min identitet därmed är röjd i vilket fall som helst kan jag berätta lite om min plan för denna korsbandsskadade katt. Den åkte hem efter en dag, och på djursjukhuset var min plan att påbörja rehabiliteringen direkt postoperativt med passiva rörelseövningar och kryoterapi. Väl hemma ska matte få fortsätta med enklare massage som uppvärmning, där man mest stryker över katten i några minuter. Denna typ av massage är mer till för att lugna katten och skapa en god stämning att arbeta i. Därefter görs de passiva rörelseövningarna och avslutas med kryoterapi för att minimera risken för svullnad.
 
Redan efter en dag ska katten motiveras till att använda sitt ben. Korta gåövningar där man lockar med mat duger utmärkt, och efter en vecka kan man träna sitt- och ståövningar. O ja, det går att få en katt att sitta genom att locka med mat. Testa själva! Allt detta är ju givetvis inte hugget i sten, utvärderingar vid uppföljningar avgör hur snabbt man kan fortsätta, och det finns mer än en övning som fungerar. Gemensamt är att de ska vara så lätta att kontrollera som möjligt. Man vill inte riskera att patienten faller och skadar sig.

Viktigt är att katten inte ska hoppa eller springa runt på 3 månader. Kort sagt får man hjälpa katten upp till exempelvis fönstret, och gärna sätta upp pallar eller ramper så att den kan kliva upp till sina favoritplatser. Att trötta ut den mentalt så att den inte får kattifnatt mitt i natten och rejsar runt i ett rum är också viktigt. Jag har ingen källa på detta, men exempelvis activity feeding och lek där man själv är med och ser till så att det går lugnt till borde fungera.
 
Och så håller vi tummarna för en 5:a, eller hur?

Kommentera

Publiceras ej