Artwork - Fantasy Heads Base Color

0kommentarer

Jag minns inte när det var eller om det verkligen hände, men jag har för mig att vi på en föreläsning i aulan fick höra att vi som ritade under lektionerna egentligen lärde oss saker. Jag tänker hålla fast vid den tanken, även fast jag tror att den är felaktig och rättfärdiga att jag har ritat väldigt mycket under de första kursgenomgångsföreläsningarna. Jag blir uttråkad av att läsa det som står på ett papper samtidigt som föreläsaren så att säga läser åt mig. Jag började rita, och här är en föreläsnings teckningsresultat i färglagt läge.
 
De har allesammans blivit målade med sina grundfärger, det jag brukar döpa till base colors. Det är så att säga grunden som jag arbetar vidare utifrån. Nästa läge vore till exempel att börja arbeta in skuggor. Man kan ana hur jag i blyertsskissen som ligger under färgen har markerat vart jag tänker mig att de tyngsta skuggorna skall vara. Jag vet inte om chansen är så stor att jag någonsin gör klart dem, vi får se vad terminens begränsade tid ger mig för möjligheter.
 
Högst upp till vänster är en Wildling. Jag fick inspiration från en bok som handlar om hur man ritar fantasykaraktärer och kombinerade galet hår med spännande frisyr. Jag älskar facial markings, så jag passade på att lägga in det också.
 
Högst upp till höger är en Night Elf från World of Warcraft. Grönt och naturnära med höstlövsfärger i håret.
 
Längst ner i mitten en Draenei också från World of Warcraft. Det märks att jag saknar världen lite. Blå och kall med en rolig frisyr.
 
Jag försöker hitta min tecknarstil. Det är så tråkigt att inte ha en egen stil som man kan känna igen. Det blir annars mest som att jag tränar i att rita som någon annan, vilket ju inte alls är lika roligt som att rita själv. Eller hur jag nu ska förklara mina som vanligt överförvirrade tankar. Poängen är att jag tror att jag är på god väg.

Jag tror att jag börjar komma dit, en teckning i taget...

Kommentera

Publiceras ej