Studiebesök och rehabtentaresultat

0kommentarer

Rolig omväxling från skolbänken idag måste jag säga. Redan innan solen gått upp steg jag upp ur sängen, åt frukost, duschade, klädde på mig och gick till KTC för bussfärd till ett djursjukhus som skulle prata med oss om vårdhygien. Bara sådär appropå. Helt plötsligt sedan igårkväll så fanns det snö på marken. Runt tjugo över sex på morgonen gick jag förbi någon slags morgonpigg människa som stod med en snöskyffel och kämpade. Det är krut i folket i Skara!
 
Bussresan var mysig, komplett med sovstund och upprop. Lite som en klassresa - fast rolig. Väl på plats fick vi en föreläsning om djursjukhusets uppbyggnad samt en rundvandring. Det unika med djursjukhuset var att de hade möjlighet att från grunden planera för att göra det så enkelt som möjligt att bibehålla god hygien. Lokalerna var ju i viss mån fasta, men interiören byggdes om. De hade tänkt mycket på luftflödet i lokalen och hade över- respektive undertryck i ortopedi- respektive tandsalen. Ytorna var snygga och stora. Det var lätt att överblicka och såg lättstädat ut. Några saker vet jag är ännu bättre där jag hade min smådjurspraktik. Exempelvis är deras isoleringsavdelning fenomenal på så sätt att varje patient har ett eget rum med två burar. Om det blir skitigt går det lätt att flytta patienten till den rena buren medan man rengör den smutsiga. Ytterligare en sak jag uppskattade där var att allt på operationsavdelningen låg i lådor eller i skåp med glasdörr. 
 
Kort om den skriftliga rehabuppgiften. Jag fick en hel del kritik på min meningsuppbyggnad på vissa ställen. När jag läste igenom den i efterhand insåg jag att jag blivit blind för mitt eget skrivsätt, ni vet, som om man läst en text många gånger och inte lägger märke till ett stavfel för att man ju inte läser hela meningen! Det lär nog lösa sig till exjobbet i alla fall, med tanke på att två kritiska vänner plus ett stycke handledare kommer läsa det. Det blev en femma kanske jag ska meddela. Mycket roligt! Hon tyckte jag hade bra struktur på stora delar av arbetet, bland annat min vårdplan, och det tyckte jag var roligt att se. Inspirerad inför exjobbet! Är det meningen att man ska ha så här roligt i skolan? Wiee!

Kommentera

Publiceras ej