Smygtitt på resultatsammanställningen

0kommentarer

Väl tillbaka i Skara har det blivit dags att sammanställa resultaten från studien. Jag kommer troligtvis att träffa några katter till nästa vecka, men att digitialisera resultaten kan jag börja med i vilket fall som helst. Vissa resultat är lättare än andra att tolka, exempelvis hur många honkatter respektive hankatter som deltog i studien, åldersspannet på djurägarna och så vidare. Svårare blir att jämföra de två metoderna och framförallt, att jämföra mina resultat med djurägarens! Här kommer jag behöva hjälp av min handledare och av statistikboken som står uppställd här i bokhyllan till höger om mig. Det får dock bli ett något senare bekymmer. En sak i taget.
 
 
Detta är en del av studiens data. Signalementet är mest för min egen skulle. Alla katter och djurägare blev nämligen fotograferade med en lapp med ett unikt studie-ID. Just på den här bilden ser det ut som att Body Condition Score är rätt väg att gå, men det varierade lite över hela studien. 
 
Jag upptäckte även intressanta problem med mätningarna som involverade katter som ville leka med måttbandet, katter som ville gosa så mycket att de lade sig på rygg istället, och katter där det var svårt att palpera revbenen och därmed hitta rätt punkt för mätningen av BMI. Studien skulle bli för stor om jag skulle försöka analysera exakt vilka felkällor som lett till vilka resultat, men problemen är helt klart något jag kommer ta upp i min diskussion.

Kommentera

Publiceras ej