Feline Body Mass Index

0kommentarer

Så, nu har jag snyggat till en av bilderna jag tog på KTC som ska användas i förklaringen för hur måtten till FBMI ska mätas. Dels ska omkretsen runt bröstkorgen i höjd med nionde revbenet mätas, och sen från knäskål till hasspets. Beroende på vilken källa jag läst så ser det ut som att man har använt sig av olika taktiker. I en står det att man ska ha katten stående vinkelrätt mot bordet och med huvudet uppåt. I en annan håller en person i katten medan den andra personen mäter bakbenets längd. Jag vet inte riktigt, men spontant känns det väl som att katter inte uppskattar att stå rakt upp och ned och bli tvingade till det? Jag tänkte försöka att göra enligt den modellen så långt det går, helt enkelt genom att den person som inte mäter gosar med katten framtill. Vi får se hur det löser sig. I annat fall är det absolut något man kan ta upp i diskussionen och skriva decimetervis om.
 
 
De gröna strecken visar var det är tänkt att man ska mäta. Eftersom jag bara ska ha en av dessa tänkte jag lyxa till det lite och skriva ut den här sidan i färg. 
 
Baserat på dessa mått kommer jag kunna se var katten hamnar på FBMI-skalan samt hur stor fettprocent de har. Enligt en källa fungerade FBMI på katter mellan tre och nio kilogram. Det ska bli spännande att se om detta stämmer. Om jag hittar katter som väger under eller över de gränserna förstås!

Kommentera

Publiceras ej