Artwork - BCS 5

0kommentarer

Jag har översatt hela Purinas Body Condition System till svenska och min handledare tyckte det var bra och att det  bara var i något läge där jag skulle byta plats på beskrivningarna av de olika kriterierna så att allting kom i samma ordning hela tiden.
 
Till dessa kriterier kommer också bilder som en slags extra förklaringsmodell vilket ni kan se i mitt tidigare inlägg här. Här stötte jag på två problem. Det första är att det inte är självklart att använda andras bilder och det kan skapa en hel del problem vilket jag ville undvika. Det andra var helt enkelt att katten på bilden inte, i mina ögon, ser ut som någon katt gör! Den har jättekort mellankropp. Det ser ut som att det är fråga om en väldigt ung individ. Detta ledde till att jag bestämde mig för att helt enkelt rita egna bilder. Visst, det är en felkälla eftersom jag nu tolkat originalbilden och dessutom vågat mig på att rita nya, men vet ni, det kanske är vad vetenskapen behöver! Jag ska rita klart dem och sen skicka till min handledare. Säger hon tvärt nej får jag väl tänka om.
Jag började med katten med en Body Condition Score på 5. Den här tycker jag ser lite längre ut i sin kropp. Katten på originalbilden står väldigt tätt med bakbenen och det högra frambenet bara kommer ut från ingenstans! Tittar man på bilden är det helt omöjligt att benet skulle kunna vara sådär rakt. Jag googlade efter bilder på katter från sidan och kombinerade dessa med originalbilden för att skapa min egen. 
 
För att bilden skall vara lätt att skriva ut valde jag en enkel grå som bakgrundsfärg. Den har inte heller något mönster eller skuggning då jag vet att det påverkar hur vi upplever form och djup i en bild. Nej, jag har inga bevis för detta, utan det baseras på mina kunskaper i grafik och något jag vet att man använder sig av just för att skapa form och djup i en bild! Jag tittade själv på en ännu tidigare bild än den jag publicerat här på samma skala. Där var katten randig, till skillnad från den senare som är grå och skuggad. Jag blev själv lurad av ränderna som gav form och definition åt bland annat bröstkorgen. Som sagt, jag vet inte om jag inte kan ha med mina bilder, det får vi se. Jag vet i alla fall att jag har tänkt igenom varför jag vill ha det!

Kommentera

Publiceras ej