P som i ... äh, Bapelsin!

0kommentarer

Att tolka sina statistiska analyser är lättare sagt än gjort vill jag lova. Jag blev inte så lite imponerad av min handledare som berättade att hon lärt sig Minitab vilket är programmet vi arbetar med bara för att hon skulle handleda studenter. Hon brukar nämligen använda ett annat mer avancerat program och sen nämnde hon något om att programmera själv också! Kan tipsa om att Minitab finns som 30 dagars gratisverision här.
 
Idag fick vi som ville hjälp med våra statistikfrågor. 4 tappra frågvisa själar var vi i behov av hjälp. Nu äntligen har jag förstått vad P-värdet egentligen står för. Det är ett viktigt värde vid jämförande analyser där man veta om det finns någon skillnad mellan data. Som exempel: Mäter djurägare och en djursjukskötarstudent bröstkorgsomfång på katter olika? Skäller hundar mer i Stockholm än i Göteborg? P-värdet varierar mellan 0 och 1 där 1 betyder att det inte finns någon skillnad alls och 0 att det är en skillnad. Man kan välja olika gränsvärden, och för min studie är P satt till 0,05. Ett värde under det innebär att det är en skillnad och över det att det inte är någon skillnad. Om ett värde är under 0,1, vilket jag fick lära mig idag, säger man att det finns en tendens (till skillnad). Värdet 0,05 innebär också att vi säger oss vara säkra till 95% men att vi har 5% chans/risk/möjlighet att ha fel. Puh.
 
Mina värden nu visar att det är en signifikant skillnad mellan mina och djurägarnas mätningar vad gäller BCS, men inte för BMI. När jag jämförde BCS med BMI blev resultatet en tendens till skillnad, men den var inte signifikant. Det skulle vara spännande att göra en till studie med långt fler katter och bara jämföra BMI med BCS, men det får bli en annan gång!
 
Det ska tilläggas att mina värden för BMI varierade väldeliga. Jag och djurägarna var betydligt mer överens när vi mätte bakbenets längd vilket inte är så förvånande egentligen. Det känns även för mig lättare att mäta ett fast bakben än en bröstkorg där man kan dra olika hårt i måttbandet och mäta på olika ställen!

Kommentera

Publiceras ej