Natten är min

0kommentarer

Det var ett tag sedan nu, men jag har lyckats bli vampyr i Skyrim. Det kräver Dawnguard och gör. bland annat, att man får möjlighet att bli vampyr eller varulv. Jag hade siktet inställt på det första och bestämde mig för att ta mig till ett fort där det ryktades om de som kämpade mot vampyrer. De kanske kunde leda mig till rätt ställe?
 
Här är fortet. Rätt maffigt. Knappt hade jag kommit dit förrän de skickade iväg mig för att ta reda på vad som var på gång i ett vampyrtillhåll inte långt därifrån.
 
I den kantiga stenen i mitten fann jag en fängslad fängslande dam i nöd. Hm. Hon har hängt med mig sen dess och kan ta vara på sig själv bättre än vad jag kan ärligt talat. Å andra sidan, min häst är bättre än mig på att slåss i Skyrim, det är med andra ord inte ett så svårt mål att nå! Jag gillade den här delen av questkedjan. Lite vanliga fajter blandas med pussel här och var. Det tilltalar mig. Generellt är det så i de grottsystem man utforskar. Här och var är stenar som triggar fällor, kedjor i väggen kan användas för att låsa upp dörrar m.m. Jag är så ovan vid att sådant finns inbyggt i spel utan att det helt uppenbart pekas ut för mig. Det är roligt som omväxling.
 
Damen ifråga ber mig att eskortera henne hem. Och vilket hem sedan! Ett enormt slott med en något excentrisk  fader till slottsherre får man lov att säga. Här har man inget emot att maten ligger på bordet - bokstavligt talat, eftersom gästerna tar för sig av människor till höger och vänster. Som tack för att jag hjälpt hans dotter att fly får jag gåvan vampyrism. När jag gick runt i slottet upptäckte jag två demonhundar som man kunde prata med. Senare fanns det fler alternativ än att de bara stannade upp och morrade lite, och ett av dem var att man bjöd med dem att gå ut och röja i världen mer eller mindre.
 
Så ja, nu är det jag, demonhunden och min ljusskygga kamrat som springer runt i Skyrim. Jag måste ju säga att vapyrismgrejjen medför en hel del coola spells, men de är nästan mest ivägen för någon som har valt att tvåhandssvärd och pilbåge istället för magi. Kort sagt har jag lagt mycket på hp och inte på mana, och ja, vampyrspells kostar mana. Det kanske går att jämna ut var det lider.
 
En stor nackdel till är att man måste dricka blod med jämna mellanrum för att inte bli för mycket vampyr och för lite mänsklig. I annat fall blir det svårt att närma sig vanliga städer. Som exempel reste jag till min hemstad för att lämna in en quest varpå alla sekunden därpå anföll mig. Tjoho! Det är inte så tydligt vilka buffar och debuffar man har på sig, inte som i de spel jag tidigare spelat. Kanske går det att fixa med lite meck, men jag tycker det är frustrerande när det finns information men som inte är lättillgänglig. Bra information att ha skall vara tydlig anser jag. 

Kommentera

Publiceras ej