Kroppsvikt

0kommentarer

Innan jag strax efter lunch kommer gå iväg till biblioteket och jobba med exjobbet tänkte jag skriva lite om vikt, och inte vilken vikt som helst, utan kroppsvikt på katt! Planen är att resonera lite kring om kroppsviktsmätning är en bra metod för att bedömma en katts hull. Det finns tre kriterier för om en hullbedömningsmetod är bra. Den ska vara repeterbar. reproducerbar och ska säga något om det faktiska kroppshullet och kroppskompositionen.
 
Låt oss börja med alla fördelar. Förutsatt att en våg är kalibrerad så är det lätt för samma person att få samma mätresultat vid olika tillfällen och det är även enkelt för två olika personer att få samma mätresultat. Förenklat, det spelar ingen roll om du eller jag sätter upp katten på en våg, vi kommer troligen få samma resultat. Kort sagt uppfyller denna metod två av tre kriterier! Låt oss nu ta en närmare titt på den sista, och se om metoden faktiskt säger något om kroppskompositionen och kroppshullet.
 
Kroppsvikten i sig säger inget om förhållandet mellan fettmassa och övrig vävnad. En fet liten katt kan väga lika mycket som en stor avmagrad katt, och likaså kan en överviktigt katt ha muskelatrofi (alltså att den har tappat i muskelmassa) utan att det märks om enbart kroppsvikten studeras.
 
I en av de artiklar jag läste föreslog de att katten kan vägas och sen bedömmas med exempelvis BCS i ett försök att se om denna vikt är ideal för katten i fråga. Om den bedöms vara idealviktig med BCS och har en viss vikt, låt oss säga 4,0 kg, då kan den vikten vara en fingervisning om vad som är lämplig vikt för just den katten. Jag kan inte skriva att 4,0 kg skulle vara det optimala och att allt som behövs är att väga katten då och då, för återigen, om katten lägger på sig i fett men förlorar i muskelmassa på grund av annan sjukdom så kanske vågen fortfarande landar på 4,0, men utan att katten har ett sunt hull och kroppskomposition.
 
Jag har skrivit rakt av vad jag har lärt mig om detta ämne genom mina studier inför exjobbet. Om någon behöver en referens för någonting är det bara att höra av er så tar jag fram det.
 
 

Kommentera

Publiceras ej