Kritiska vänner och de andras arbeten

0kommentarer

Under gårdagen skulle vi för andra gången lämna in våra arbeten till våra kritiska vänner. Det är inte alls så farligt som det låter, utan de kritiska vännerna är de som hjälper en snygga till texten under arbetets gång. I början tittar man mest på helheten, är dispositionen korrekt, saknas det något eller är det tvärtom för mycket av en vara. De flesta är som jag, vi skriver lite på allt arbetet igenom, även om jag har en mycket god grund på allt utom resultat och diskussion eftersom jag måste diskutera lite spexiga problem som har uppstått med min analys. Jag tror jag avstår från att gå in på det i detalj tills jag vet vad jag pratar om. Förvirringen är nästan total vill jag lova!
 
Jag tycker lite synd om mina kritiska vänner som ska läsa mitt arbete, mitt i sin egen stress får de drygt 10 sidor massiv text att läsa. Jag gjorde en snabb koll och räknade ut att jag ligger strax över 6000 ord vilket ju är inom gränsen som är satt till mellan 5000 och 10000 ord. Det känns bra, för då kan jag snygga till utan att känna att jag måste korta ner texten bara för att det ska få plats eller att jag måste pressa in fakta som inte är relevant.
 
Hur som, jag har fått läsa igenom CBs och Linnéas arbeten. CB ska skriva om fluglarver och deras eventuella nytta inom djursjukvården och Linnéa skriver ett mycket välbehövligt arbete om hygienrutiner på isoleringsavdelningar. Jag skriver att det är välbehövligt, för när jag har pratat med Linnéa och läst hennes arbete så framkommer det nämligen att det finns forskning gjord på hygienrutiner, men inte på isoleringsavdelningar! En artikel motiverade det med att det var för stor risk för smittsprdning. Facepalm. Känns det inte relevant att veta hur vi ska göra istället för att gissa? Ytterligare annat jag nu läst mig till är hur dåliga man i olika studier på humansidan var på basala hygienrutiner. När jag fick veta att ingen i den studien gjorde rent sitt stetoskop efter varje patient och att några aldrig hade gjort rent det kändes det som ett under att man inte dragit på sig MRSA ännu. Vad jag vet ska tilläggas. Men nästa gång ni går till en läkare och de tar fram stetoskopet för att lyssna på hjärta och lungor, fråga dem när de spritade av det senast!
 
Det finns mycket spännande att läsa om när våra arbeten publicerar, det är jag säker på. När vi väl har kommit så långt tänkte jag sätta mig och läsa igenom arbetena ett efter ett, länka till dem här och ha en kort sammanfattning av dem. Jag förstår också att det kan vara mer än utmattande att läsa igenom minst femtusen ord av högtravande vetenskapligt skriven svenska.

Kommentera

Publiceras ej