Drömmer du om att skapa datorspel?

0kommentarer

Jag har haft nöjet att få gräva in mig i en artikel för Ctrl Alt Elite om ett kombinerat projekt för en dokumentär, ett spel och, det som jag tyckte var mest intressant, en hemsida som ska samla råd, tips och bra tutorials för hur man blir en del av gamingindustrin, lär sig nya program och förbättras. Detta ligger mig extra varmt om hjärtat eftersom jag, tro det eller ej, är utbildad 3D-grafiker. Jag läste nästan två år på Digital Graphics innan jag avslutade programmet med bara praktikperioden kvar. Jag presterade inte tillräckligt bra och betvivlar att jag hade klarat av arbetsklimatet. Det är för mycket prestation och osäkra anställningar och för lite artistisk frihet för min smak.
 
I omgångar har jag minst sagt blivit sugen på att lära mig ett gratisprogram som Blender. Jag kan det inte alls, och är tydligen väldigt annorlunda från Maya som är det jag har arbetat med. Nackdelen med Maya är att det kostar även om de allra flesta piratar det. I ärlighetens namn, det är så meckigt alltsom oftast, och jag känner att nu när jag kommer arbeta och tjäna bra med pengar (jaja, tänk nu på att jag har levt på studiestöd i hela mitt liv, eller mindre) vill jag gärna ge bra program mina pengar så att de kan fortsätta utveckla dem. Kort filosofiskt inlägg. Jag hade inte köpt dem ändå under min studietid, så nej, de förlorar inte pengar på att jag piratade då. Moving on. Anledningen till min inspiration är att man kan göra nya items till Dota 2 hjältar!
 
Jag har få bilder kvar av det jag har gjort i 3D, de flesta är inte mycket att hänga i julgranen ärligt talat! Men för att ni ska få titta på lite bilder för omväxlings skull har jag tagit med några här. Passa på att njuta, eller nått. Och ni som kan 3D, skratta lite, det är helt okej! jag lovar att era första mästerverk är något ni helst också gömmer längst in i garderoben nu många år senare.
 
Jag tror att poängen med den här övningen var någon slags ljussättningsteknik. Jag minns att det skulle vara en träbyggnad. Jag kan avslöja för er som inte vet att golvet som ser knöggligt ut, det är egentligen bara en plan yta men med något som kallas för en bump map. När datorn skapar bilden tolkar den in att ytan är ojämn, enkelt förklarat. Det är inte alltid ett så lyckat sätt att göra det på, men det går snabbt om det inte är just det man ska fokusera på.
 
Den här bilden är jag fortfarande förtjust i! Övningen gick ut på att skapa en slags steampunkig framtidsmanick med metallskimmer som skulle bearbetas med ett photoshopfilter och sedan se ut som något ur en gammaldags produktkatalog. Den är lite rolig! Och ja, det är en ringklocka! Jag minns inte om den fungerar, men jag tror det.
 
Nej, även om det blir blender någon gång i framtiden så är det defintivit inte nu. Kanske till sommaren, efter att jag skaffat en ny dator som orkar arbeta med tyngre data. Jag har ingen aning om Blender är som Maya, men Maya kraschade minst en gång per dag. Därav regeln om de tre S:en: spara, Spara, SPARA! 

Kommentera

Publiceras ej