Del 1: Ansöka om legitimationen

0kommentarer

Förvirring och den stress som omgärdat proceduren med hur man går till väga för att ansöka om sin legitimation på rätt sätt är nog egentligen alla uttryck för rädslan i att göra fel. Gör man fel riskerar man nämligen att slänga en väldigt stor summa pengar i sjön, vilket är mindre roligt. Idag har jag tagit itu med det förberedande arbetet för att få fram alla papper som behövs, vilka jag imorgon hade tänkt skriva ut i skolan.
 
1) Ansökningsblanketten
Denna blankett går att hitta på Jordbruksverkets hemsida. Blanketten som man kan ladda hem och skriva ut finns här. På hemsidan finns även uppdaterad information om var man ska skicka ansökan, hur mycket det kostar och bankuppgifter för betalningen m.m.
 
2) Betalningen och kvitto
Kvittot är det som är viktigt, då detta skall inkluderas i ansökan. Jag betalade in mina 1350 kronor till Jordbruksverkets bankgirokonto 5693-2486, enligt deras hemsida, via min internetbank. Glöm ej att i meddelandet ange personnummer och yrkesutbildning. För att få ut ett kvitto efter att betalningen var gjord kunde jag klicka på skiv ut kvitto och därefter välja att spara som .pdf istället för att skriva ut. Jag har Handelsbanken, de är inte så användarvänliga, varför inte bara ha en funktion som direkt sparar ner kvittot?
 
3) Personbevis
Detta kräver liksom internetbanken någon form av e-legitimation. Logga in på skatteverkets hemsida och välj sedan att ladda hem ett personbevis för yrkeslegitimation.
 
4) Kompletteringsbrev
En stor och tydlig lapp som klart uttrycker att ansökan inte ska behandlas förrän examensbeviset har anlänt. Detta är något man får göra i ett senare skede, eftersom vi måste gå klart vår utbildning först och få betyg på de sista kurserna, innan SLU skickar denna information till Jordbruksverket.
 
Om något av det jag skrivit ovan inte stämmer så kommer ni få veta det, då kommer nämligen jag själv få problem med att få ut legitimationen.

Kommentera

Publiceras ej