Sjukling i Sundbyberg

0kommentarer

Så ligger man här då, i den lilla sängen i det lilla rummet med en feber, halsont och trötthet som inte vill släppa taget. Kanske är det flyttstress och det faktum att jag igår gick ut i kylan utan halsduk som gjorde att infektionen fick fäste. Oavsett så kände jag imorse när klockan ringde kvart i fem att min kropp inte var tillräckligt frisk för att lyckas ta sig till Bagarmossen och lära sig någonting.
 
Bagarmossen ja, för nu har sommarjobbet tagit slut och praktiken tagit vid. Numera är jag inne på vårdavdelningen där mycket spännande händer. Nu i början försöker jag mest förstå mig på rutinerna och lära mig de vanligaste läkemedel som används och hur de förbereds. Vissa ska exempelvis spädas, vissa kan administreras på olika sätt (vanligast är intramuskulärt, subcutant och intravenöst) och vissa tabletter får man försöka få ner med en köttbulle.
 
Nej vet ni vad, det är höst! Jag måste erkänna att jag kommit fram till detta redan för två veckor sedan. Jag gick vägen från tunnelbanan till djursjukhuset och insåg att den asfalterade gångvägens sidor var täckta med gula björklöv. När jag tittade upp kunde jag motvilligt konstatera att flertalet löv på trädgrenarna ovanför mig också började anta en gulare nyans. Ingen återvändo med andra ord. Nu är halsduk och höstjacka framplockade.

Kommentera

Publiceras ej