Skriftligt och muntligt arbete om Sepsisfölet Lassie

0kommentarer

Eftersom vi hade muntligt arbete idag och man ju berättar vilken patient man har arbetat med så insåg jag att informationen så att säga redan finns därute - om någon lärare är intresserad av att försöka luska ut vilken elev som har skrivit vilken hemtenta.
 
Idag hade vi även en muntlig presentation av de fall vi blivit tilldelade. Jag körde på en powerpointpresentation och gick ut först, tack och lov. Man vet ju själv hur det är, i slutet av dagen instängd i de där syrebefriade salarna somnar alla, oavsett hur intressant ämnet än är, och därför är jag glad över att ha gått ut först. Folk tittar liksom upp på en med intresse i blicken istället för att sakta vagga fram och tillbaka i stolarna som i någon slags dvala. Extra jobbigt blir det att lyssna om den som talar inte har en powerpointpresentation eller dylikt. Tyvärr, så är det. Efter fyra timmar i motsatsen till syrgasburar närmar sig uppmärksamhetsförmågan nollstrecket med skrämmande hastighet.
 
Mitt tänkta föl Lassie hade grav sepsismisstanke och var även född två veckor för tidgt. Appropå ingenting särskilt så blev ju både jag och en annan klasskamrat som hade samma fall rejält lurade. Vi trodde att vi skulle skriva om en collietik, men icke. Fy Emelie som lurar oss! På biblioteket hittade jag en underbar bok för den här uppgiften som heter Equine Neonatal Medicine, A Case-Based Approach. Fenomenal. Den hade alla svar och lite till på det jag undrade. Den är så bra att jag nästan vill köpa den till mig själv. En snabb titt på Bokus respektive Adlibris visade att den kostar 1147kr respektive 1030kr avgjorde saken. Den får bli ett senare inköp.
 
Fölet var som sagt född två veckor före normalt de cirka 330 dagar som är någon slags standard. Dock kan ston gå både kortare och längre tid utan att det är något fel. Vissa ston har konsekvent längre eller kortare dräktighetstid. Det som avgör om ett föl är fött för tidigt och är underutvecklad är dess eget tillstånd. Allt är med andra ord inte hugget i sten. Svårigheten med fallet var dock att flera symptom för sepsis och för tidigt födda föl är lika. Frågan blir ju då vad som är hönan och vad som är ägget. För att inte tala om att för tidigt födda föl är predisponerade för sepsis. 
 
Insåg att det blev väldigt mycket text här, men jag kan ju alltid dela med mig av omvårdnadsplanen sedan och då kommer alla referenser med om någon vill läsa vidare. För den text jag skrivit här använde jag föreläsningsanteckningar från pediatrikföreläsning föl med Maria Edshammar samt boken Equine Neonatal Medicine, A Case-Based Approach.

Kommentera

Publiceras ej