Nyfikna på praktiken?

0kommentarer

Dag fyra avklarad på praktiken och just idag fick jag sluta tidigare, underbart, för idag var en sådan där fantastisk varm vårddag där jag kunde gå i munkjacka istället för min vanliga jacka utan att frysa. Som vanligt kan man aldrig berätta för detaljerat när man arbetar eller praktiserar på någon form av vårdinrättning - även för djur!

Mycket av min tid har gått åt till att titta på olika patienter och följa dem genom olika undersökningar och behandlingar. Jag hade turen att få vara med under en operationsdag. Det var roligt att se att kunskaperna satt. Nu fick jag, under övervakning givetvis, sätta EKG, pulsoximeter, kapnograf och noninvasivt blodtryck. Jag fick även möjlighet att se deras anestesijournal och då försöka ha koll på alla de värden som skall monitoreras med jämna intervall och samtidigt bibehålla den övergripande kollen på patienten. Jag blir verkligen imponerad av narkossköterskorna. De har så väldigt god koll på hur djupt hästen ligger, när den behöver mer isofluran och när den ska ha mindre. En dag hoppas jag att jag också får känslan för det.

Veterinärerna och assistenterna är oerhört bra att ställa frågor till, de svarar så gärna så! Riktigt intressant att höra vad de har att berätta. Bland annat har vi ju lärt oss att man, när man räknar ut sederingsdos till en patient inte enbart kan gå på vikt utan även efter hull, muskelmassa, ålder, temperament och i viss mån ras. Att omsätta det till praktiken är jättesvårt! Lite fingervisningar fick jag i alla fall. Fullblod till exempel tål väldigt mycket mer än kallblod, speciellt om de är i träning. Det var även bättre att ge lite för lite sedering för att sedan fylla på ifall det krävdes.

Jag hoppas på en rolig fredag!
Kommer försöka berätta om sådana tips och trix jag lärt mig utav personalen här eftersom jag ju inte kan delge er om vilka typ av patientfall jag har sett.

Kommentera

Publiceras ej