Försök till blodgivning

0kommentarer

Igår var en sådan där dag som blev riktigt proppfull av aktiviteter. Den började med frukost, dota 2 och tunnelbaneåkande för att kunna komma vidare till försök av blodgivning.

Vi, jag och Fluffigt alltså, älskar blodgivningscentralen på Hötorget. Det är så härligt där att man liksom längtar tillbaka. Till och med Fluffigt, som är rädd för nålar. De spelar lugnande musik som från en djungel. Allt går i vitt och rött och sköterskorna är trevliga och pratar lugnt och tyst... Det finns soffor och bekväma stolar. Bra tidningar att läsa och en fantastisk fikabufé med frallor, knäckebröd, riskakor och pålägg och olika sorters juice... 
 
Med det sagt så tycker jag ändå att de borde lyssnat på mig när jag sa att de som känt på mitt kärl tidigare sa att jag skulle ha någon erfaren som stack och var bra på att hitta svåra kärl och att jag borde ha en varmkudde över handen för att få fram kärlet lite tydligare. Nej, nej, mitt kärl kändes ju så bra så. De fick in kanylen och fick blod tll provpåsen som de tar först, men sen tog det stopp. Kanylen hade antagligen gått igenom kärlväggen. Lite tråkigt. Jag ska få komma tillbaka dit om två veckor igen, (men det blir tre troligtvis) och då ska jag försöka släpa med mig lite vänner som kan testas för blodgivning.
 
I en broschyr läste vi att det gick åt 100 liter blod i Stockholmsområdet. Eftersom man ger ungefär 4,5 deciliter innebär detta att det behövs runt 250 människor som ger blod varje dag... Och så undrar man varför det blir blodbrist? 

Jag fick i alla fall världens coolaste mobilsmycke i form av en blodpåse med tillhörande slang som det står B+ på. Be Positive! ;) Tydligen har 10% av befolkningen den blodgruppen. Är det inte dags att ni därute testar vad ni har? Åk till hötorget, där det är så mysigt...

Kommentera

Publiceras ej