Anestesiologiapparaten

0kommentarer

Till PBL-fallet som ska vara klart imorgon om jag inte missminner mig har vi en massa frågor om hur anestesiologimaskinen fungerar. Jag måste tyvärr säga att jag tycker fallet är pisstråkigt. Det var verkligen extremt styrt och då kan de lika bra ge oss instuderingsfrågor. Med det sagt så gick jag ändå upp klockan nio imorse för att fortsätta läsa om detta ämne i min nya fina anestesiologibok. Den är riktigt bra. Bra uppbyggd, tydlig, bra bilder och bildtext. Jag gillar den skarpt. Det är liksom en bok som jag kan nöjesläsa i om ni förstår vad jag menar. Det känns inte som plugg när man öppnar den. Stort plus alltså.

Efter dagens läsning känns det som att jag har ett bra grepp om gasbehållarna och hur maskinen arbetar för att jämna ut trycket så att det ska bli ett jämnt flöde, samt hur detta kan kontrolleras. Eftermiddagen bjuder på en föreläsning i anestesisystem, så jag hoppas den klargör de svårare bitarna. 

Nu ser jag att klockan är strax över halv tolv vilket betyder att det börjar bli dags att laga lunch.

Kommentera

Publiceras ej