Imorgon är det tenta...

0kommentarer

Jepp, imorgon är det tentadags. Tydligen kommer det bli en timma i datorsalen där 60 multiple choice frågor skall besvaras, och därefter en halvtimmas paus innan vi har 2½ timma på oss att svara på 4 essäfrågor. 

Känner jag mig redo?
Nej.

Kommer jag bli redo?
Knappast.

Jag får inte in alla läkemedelsnamn. Jag har så fruktansvärt svårt för namn som bara rabblas upp utan att jag får en chans att tänka mig dem i ett sammanhang. Isofluran och Sevofluran som är inhalationsgaser, de satte sig klockrent, för vi fick se förgasarna och påfyllnadsflaskorna flera gånger under kursens gång. Metacam som är ett NSAID-preparat har också satt sig. Varför? För att det är vad min katt får en gång per dag. Med detta sagt så vet jag att den har effekt i 24 timmar. 

Så för en prestationsinriktad människa som jag är detta givetvis riktigt tufft. Kanske är det därför jag mer eller mindre har gett upp pluggandet helt idag. Jag har tappat all ork, lust och motivation. Hector swischade förbi en sväng idag och då gick vi igenom och diskuterade lite läkemedel, kanske satte sig något. Nåja. Det jag får trösta mig med är ju att det faktiskt ska vara kunskapen och inte betygen som räknas, och i mitt fall så känner jag att omvårdnadsbiten, apparaturen och monitoreringen, den har jag koll på! Läkemedelsnamnen får jag helt enkelt lära mig genom att faktiskt arbeta med dem. Jag kan göra som CB gjorde, eller, som jag har för mig att hon gjorde. Hon skrev upp de som användes på kliniken och tog sedan reda på vad de gjorde vartefter hon använde dem. Verkar inte det ganska smart?

Kommentera

Publiceras ej