Galoppdag på Täby

0kommentarer

Känner mig väldigt trött efter en lång dag på kliniken. Fick bland annat hjälpa till vid tandundersökningar och böja ben, men trots dessa roliga saker var höjdpunkten idag att få gå ner till banan och titta på galopplöpen. Många glädjeämnen för många människor, bland annat vann en av mina veterinärers dotter ett lopp, yay! Tyvärr skedde två sparkolyckor, en på en ryttare och en på en häst. Hörde en man muttra att det verkligen var ovanligt att sådant skedde, och det låter ju bra i alla fall! Nu blir det bilder med kort bildtextförklaring.
Först leds hästarna runt på det som normalt är hästklinikens parkering där en veterinär tittar på dem för att se till så att de inte är halta. Därefter leds de runt i den här ursnygga ledvolten i väntan på att få gå ner till själva banan.

En häst på väg ned till banan i tjusigt vitt träns.

Den här fastnade jag för! Jag vet inte om han tittade på mig egentligen, men visst ser det så ut? Pigg, glad och trevlig!

Ytterligare två ekipage på väg ned till banan.
Efter att de kommit in på banan galopperade de iväg i mer eller mindre snabbt tempo till andra kurvan där de samlades och begav sig tillbaka ned mot startboxarna.

En bild lagom långt ifrån på det lopp som jag tror hade flest deltagare.

Tre hästar som kämpar för ledningen. Ja och deras jockeys också såklart.

I detta lopp som var det sista jag tittade på (tror jag) deltog bara tre hästar. Ganska coolt med svävningsmomentet där alla fyra benen är ovan marken, eller hur?

Samma hästar på väg bortåt mot järnvägskurvan.

Det var roligt med lite omväxling måste jag säga. Nästa gång ska jag försöka ha bättre koll på vilka som startar så jag faktiskt kan hejja på någon också! Nej, nu blir det läsa lite A Dance with Dragons medan jag väntar på maten.

Kommentera

Publiceras ej