Tömkörning

0kommentarer

Igår var så den efterlängtade dagen här. Jag hade stora förväntningar på den, somliga var alldeles till sig. Anders Eriksson höll i en tömkörningsföreläsning samt demonstrerade och berättade om exteriöra förutsättningar bland annat medan han arbetade med två olika hästar, en New Forest ponny om jag minns rätt samt en klasskamrats häst.

Det som slog mig som mest positivt med den här mannen, förutom att han kunde berätta saker på ett vis som fick mig att inte fladdra bort i tanken, förutom när jag började tänka på hur roligt det vore att testa allt detta i praktiken, så var det hans relativt ovanliga syn på häst samt hans hänvisning till studier som gjorts. Här har vi en man som kämpar och pratar om hur folk faktiskt rider sina hästar fel - och har argument för det. Han pratade om varför vi hade häst från början, de skulle orka göra det som vi människor inte klarade av, han kontrollerar munnarna på hästarna och pratar om varför vissa bett är bra när, och när man helt kan skippa dem. Bra! Varför? För att jag var tvungen att reflektera och hela tiden ompröva mina tidigare föreställningar. Jag väljer att säga ompröva och inte ändra, för jag tror fullt och fast på att det är en dålig idé att helt byta åsikt direkt utan att veta varför. Bara att det är ett känt namn duger inte. Jag skulle vilja påstå att det är dåligt att upphöja någon till stjärnstatus och sedan blint gå efter den. Men som ni nog förstår så var det en fantastiskt rolig upplevelse!

Kommentera

Publiceras ej