Korsbandsskador

0kommentarer

Har hunnit med en föreläsning om sjukdomar i rörelseapparaten, en bra stunds renskrivande av anteckningar från den tidigare nämnda föreläsningen samt letande av information till PBL-uppgiften som behandlar korsbandsskador. Vi har en hel drös med frågor och underfrågor, så det kändes lite lämpligt att börja i tid. Hittade ett examensarbete som handlade om korsbandsskador och vattenterapi som rehabiliteringsmetod, så just nu känns det lite som att jag slagit två flugor i en smäll! Ett arbete som behandlar både mitt PBL-fall och seminariearbetet. Kan det bli bättre?

Frågorna som jag skall besvara till PBL-fallet är följande:
Fråga 1. Vad är en korsbandsruptur? Symptom, diagnos, prognos, orsak, konvalescenstid?
Fråga 2. Vad är TPLO? Finns det andra alternativ?
Fråga 3. Vilka är de vanligaste komplikationerna?
Fråga 4. Vilka hemgångsråd borde djurägaren ha fått? Hur underlättar man compliance?
Fråga 5. Vilka rehabiliteringsmetoder är lämpliga?
Fråga 6. Hur kan uppföljningen se ut? Hur mäter vi framsteg?

Jag har som sagt redan hittat en massa bra källor via internet, men jag tänkte ändå försöka hitta mig lite lämpliga böcker att ta fakta från imorgon. Man ska ju som sagt försöka hålla det så vetenskapligt korrekt som möjligt. Inte för att internetkällorna behöver ha fel, men böcker är _ibland_ faktagranskade på ett annat sätt.

Kommentera

Publiceras ej