Om tentan

1kommentarer

Jag lovade att jag skulle skriva lite om tentan, här kommer det. Tentan var uppdelad i två delar, en första del där man kunde skriva för en trea och så ytterligare en för att kunna satsa på en fyra eller en femma. Den första delen var mestadels multiple choice frågor. Jag hatar det. Avskyr det. Usch! Varför? För att den är som gjord för att sätta dit en! Det är nämligen inte en kort enkel fråga som "Vilket är inte ett inflammationstecken?" och så är alternativen till exempel svullnad, värme, rodnad samt illamående, utan det är långa svar där kanske det sista ordet är fel. Och ja just ja, det behöver inte vara så att bara ett alternativ är rätt, det kan mycket väl vara flera. Eller alla. Och har du inte alla rätt får du inte alla rätt. Grattis liksom. Jag är inte ens säker på att jag får godkänt på den delen. Min förhoppning är i alla fall att om vi är tillräckligt många som får underkänt kan man ju alltid säga att detta uppenbarligen inte fungerar och begära en annan typ av tenta. Suck.

Den andra delen var väl lättare, fast jag måste erkänna, jag är inte säker på att jag svarade på det hon efterfrågade. Vissa frågor var luddigt utformade så det visade sig att åtminstonde jag och Sandra tolkat dem helt olika. Intressant. Nu efter tentan känner jag mig fullkomligt utmattad. Jag är frusen, känner mig aldrig utvilad och är stressad. Hoppas det släpper här under helgen, men jag betvivlar ärligt talat. Den här första kursen har tagit kål på mig. Nej låt oss hoppas på en trea bara så jag slipper skriva omprov. Jag kände verkligen att jag förstod varenda fråga och kunde ha redogört för rätt svar, så jag förtjänar inte att bli kuggad. Usch.

1 kommentarer

Åsa

11 Oct 2011 18:13

Jag hoppas att du blir godkänd på tentan. Det låter inte som någon riktigt bra typ av tenta, den första delen. Mest som ett tjuvknep för att förvilla, så att de kan "kora den mest uppmärksamma" istället för att dela ut bra betyg till alla när ni är värda det.

Har ni haft fler tentor som varit upplagda på det här viset?

Själv hatade jag allt "flummeri" på mediautbildningen. Jag vill ha raka frågor som kräver raka svar, även om de ska ska skrivas som en hel redogörelse.

Jag håller tummarna för att det gick vägen!

Kommentera

Publiceras ej