Långinlägg om allt

0kommentarer

Eftersom jag inte orkat skriva något de senaste tre dagarna kommer nu ett långinlägg om allt som jag inte berättat om.

Så, onsdagen ägnades åt bilddiagnostik med Anders Wilhelmsson, en veterinär som arbetar på Skara Djursjukhus. Han är toppenbra. Dels så har han en röst som hörs över hela klassrummet, men han är också rolig, han skrattar och han förklarar bra. Sådant hjälper mig att behålla fokus, även om det är långa lektioner och svåra eller tråkiga ämnen. Detta är dock inte tråkigt, det är jättekul! Han växlade föreläsningen om själva maskinerna och hur de fungerar vid röntgen, ultraljud, CRT och MRI med att visa bilder eller i fallet med ultraljud videosnuttar, på det vi pratade om. Mycket mer spännande! Och att vi hann klart sist innebär att vi kommer få ägna den sista bilddiagnostiklektionen till att bara titta på, och försöka förstå röntgenbilder.

Torsdagen, som även var dagen då jag skulle ha Riskettan, innebar en rolig och hastig föreläsning i kaniners och smågnagares sjukdomar och hantering. Först på andra lektionen upptäckte jag i min kalender (älskar min kalender!) att jag hade körkursen så jag smet en halvtimma tidigare från föreläsningen. Den var riktigt rolig och intressant. Kändes som om vi gärna hade kunnat haft två dagar med Cecilia Trädgårdh. Små kuriosa av vad vi lärde oss var att guldhamstrar var mer benägna att bita en än en dvärghamster. Såvida det nu inte var tvärtom... Och att råttor och möss kan producera järnhaltiga röda tårar, vilket man alltså kan råka misstolka för blod från ögat.

Fredagen! Kateterisering (säg det snabbt tre gånger om du törs!) och en film om intramuskulär injektion på häst stod på schemat. På måndag ska min grupp iväg till Axvalla travbana och praktiskt få ge intramuskulär injektion samt ta blodprov på häst. Oturligt nog fanns det ingen film på det sistnämnda, men jag tänke försöka se om jag inte kan hitta någon film på det nån annanstans. Kateterisering då, är inte jättesvårt. Den största utmaningen är att få på sig de sterila handskarna sterilt och att öppna förpackningarna så att allt fortsätter att vara sterilt. Det känns inte jätteknepigt, för vi hade väldigt mycket övningar på sådant tänk förra året när vi övade inför praktiska proven. Hur vi övade? Vi har två gosedjurshundar som har fått påsydda tygstycken som gör dem till hanhundar, komplett med preputium och penis. En droppslang genom tygpenisen är urinrör (även fast den nu ligger bredvid då det lätt blev stopp i den efter ett tag) och en dropppåse är urinblåsa, vilket gör att om man tränar på hunden som är mest hel så kommer man kunna få ut låtsasurin om man ligger rätt. Ganska smart va? Och detta har våra lärare uppfunnit och sytt upp åt oss.

Idag då. Fäsk får familjesällskap, jag ska städa och plugga. Samt göra roliga saker som att skriva mer tror jag. Har ganska bra inspiration för tillfället. Och nej, inget svar från vampyrnovelltävlingen. Förhoppningarna går lite upp och ned. Mest hoppas jag fortfarande att de tyckte om den tillräckligt bra för att jag ska vara en av vinnarna. I annat fall är det bara att kämpa på! Den kanske passar bättre som en längre novell eller roman och inte som en kort novell. Dår får jag någon gång när jag har tid sätta mig och skriva mer på den.

Kommentera

Publiceras ej