Kanske inte anstränger mig riktigt...

0kommentarer

Jag vet inte om någon har tagit veckans PBL-fall på allvar, jag har då verkligen inte det! Ja det är dåligt av mig, och ja det är en missad möjlighet till kunskap, men har ni sett frågorna?! Nej, det vet jag att ni inte har, så jag ska dela med mig. Jag vill försvara mig lite och säga att vi faktiskt frågade en annan handledare, (var var tämligen oanträffbar) om vi var inne på rätt spår, och det var vi tydligen. Frågorna det var tänkt att vi skulle besvara var följande:
* Vad säger lagen om vilka beteenden häst, hund och katt måste få utföra?
*Hur inskränks beteenden vid rullstolsanvändning? (när ex. hund sitter i en rullstol)
* Hur påverkas servicehundens naturliga beteende?
*Vilka avvikande beteenden kan uppkomma vid djurjsukvård?

Visst är det spännande frågeställningar egentligen, men väldigt svåra, för att inte säga omöjliga att besvara. Lagen säger till exempel inte så mycket om beteenden. Hästar ska kunna utöva alla gångarter i sina hagar är typ det som står. Sen är det mest fråga om saker som går att mäta. Länger, bredder, höjder, antal timmar själva osv osv. Rullstolsanvändning är förbjudet i Sverige men däremot används det flitigt i USA. Har försökt söka på olägenheter med det och det jag har hittat hitills går ut på att större hundar inte kan lägga sig ned utan att spännas loss från stolen. Vissa pratade om att de tog med hunden ut på landet, på båten, ja på en massa utflykter trots rullstolen. Jag betvivlar inte att de kan följa med, hur de mår är en annan fråga. Man trillar mycket in på de etiska aspekterna.

Nu blir det lite lunch, om ett tag PBL-möte och därefter förberedande inför beteendestudien.

Kommentera

Publiceras ej