Hemtenta i etologi

0kommentarer

Jag hoppas ni inte är besvikna för att jag inte uppdaterat på länge! Min fästman kom på besök sedan i tisdags och därtill har mycket tid ägnats åt plugg. Jag har deadline på min etologistudie till på måndag som jag nu arbetar för fullt med och kommer dela med mig utav efter att den är inlämnad. Praktikvalet är klart och det kommer jag dedikerat ett eget inlägg åt samt seminariedagen med tvärgrupper som är på måndag där jag ska prata om urinmarkeringsproblem samt jaktbeteendeproblem hos katt. I torsdags och fredags arbetade jag med en hemtenta, och den tänkte jag få dela med mig utav samt mina egna tankar.

Vi fick välja mellan att inrikta oss på häst, hund eller kattproblem där alla bestod av ett visst antal youtubeklipp, samt ett textstycke som jag ärligt talat inte läste igenom. Jag valde att fokusera på katt. Detta är ett exempel på vad vi fick till hjälp:





















Alltså, fyra arga katter på en veterinärklinik. Min uppgift är att analysera klippet och tala om vad katten signalerar till människorna och vice verca, samt vad som kan göras för att förbättra situationen. För högsta betyg koppla till minst en vetenskaplig artikel. Jag hade den fantastiska turen att komma över en artikel som mer eller mindre behandlade hur man gör kattens djursjukhusvistelse bättre. Generellt dock kändes det hela väldigt flummigt. Vi hade inte riktigt något klart mål med vad som var viktigt att svara på kände jag. Jag insåg nu att mitt blogginlägg här skulle kunna röja delar av sekretessen med tentakoderna. Eftersom vi är så få kanske jag är den enda som skrev om katt, och detta skulle ju bekräfta det. Hmm. Nåväl, jag kan berätta mer om vad jag tyckte och tänkte när jag får tillbaka tentan.

Nu blir det kladdkaka, hallon och grädde samt Grey's Anatomy med Fluffigt!


Kommentera

Publiceras ej