Två timmar senare

0kommentarer

Phew!
Jag känner mig lika utmattad som om jag sprungit flera kilometer. Och ja, jag skriver kilometer, dels för att det tröttar ut mig, jag har fruktansvärt dålig kondition, och dessutom för att jag aldrig skulle orka springa mer än så!

I strax över två timmar har jag nu suttit och renskrivit. Och renskrivit. Hästens parasiter är nu renskrivna och den övergripande poängen har jag hajjat. Tror jag. Låt se nu, yngre hästar är känsligare för parasitangrepp än äldre. Spolmask förekommer nästan inte på hästar äldre än fyra år. Man avmaskar framförallt unghästar oftare och då efter behov, det vill säga symptom eller träckprov. Spolmask och blodmask är de maskar man avmaskar regelbundet mot i den gruppen. Det mest effektiva sätt att slippa maskspridning är att mocka ur hagarna och att ha större betesareal per individ. Att ha växelbete med annnan djurart eller olika hagar, dels sommar- och vinterhage, men även hagar att växla mellan åren är bra. Riktad avmaskning behövs för att motverka resistensen som kommer bli ett problem då det inte utvecklas några nya avmaskningspreparat. Slutet på sammanfattningen får väl bli att det är individskillnader i hur känslig en häst är för parasitsmitta vilket kan göra att samma häst får mycket mask år efter år medan en annan nästan aldrig har det. Träckprov kan mätas i ägg per gram EPG. 

Det duger väl för en första renskrivning va? Ska se om det inte blir lite infektionssjukdomar katt och hund ikväll också. Har ryktesvägen hört att Fluffigt och Nyman behöver plugga inför sin labb, och det blev lite kris och panik med tider att hinna göra labben på. Eventuellt skulle de plugga ikväll och då kan jag passa på att plugga när Fluffigt gör det. Men nu en paus.

Kommentera

Publiceras ej