Boktips - A song of Ice and Fire

0kommentarer

Detta kanske är ett bokserietips istället för ett regelrätt boktips, hur som helst, här kommer det! Läs Game of Thrones som är första boken i bokserien A song of ice and fire, skriven av George R.R. Martin. Han är inne på den femte boken och är inte klar, så än finns mycket kvar att upptäcka. Jag var lite rädd för att få ett återkommande Harry Potter-syndrom med denna serie och slutade läsa den femte boken mitt i för att liksom spara på den. Om ni undrar vad Harry Potter-syndrom är så ska jag försöka förklara. Det är när man läser en bok, eller tittar på en TV-serie, varpå den får ett slut varefter man känner en saknad eller tomhet. Det var ju när man läste eller såg på boken eller serien som man fick vara delaktig i världen. Ett kort tillägg till A song of ice and fire. Det är ingen som orkar säga allt det, så de jag känner brukar kalla serien för Game of Thrones kort och gott.

varför vill jag att ni ska läsa den då? För att den är så fruktansvärt bra är givetvis svaret. Den är objektivt bra skulle jag vilja påstå. Böckerna är välskrivna och har ett djup som är så oerhört sällsynt att hitta. Dels ett djup hos karaktärerna, men även av världen och kulturerna i den. Den är absolut inte tradig som Sagan om Ringen, förlåt om jag trampat på ömma tår här men Sagan om Ringen är väldigt mycket uppradande av ting och beskrivningar som tröttar ut en sådan läsare som jag. Istället beskriver Martin på ett sådant sätt att man ibland kan smaka på det som bjuds i boken. Aldrig har jag sett någon beskriva mat de äter med sådan passion.

Ett annat intressant stilgrepp som jag önskar jag kunde bemästra är hans förmåga att anpassa kapitlena efter karaktären. Olika kapitel är skrivna ur olika personers synvinkel. Detta gjorde att en person ur karaktären Sansas perspektiv föreföll som en stilig blivande riddare med grace, styrka och stor skicklighet medan hennes syster tvärtom tyckte han var en ointressant person bland alla andra. Och mitt humör och mina åsikter om de olika personerna förändras också, vilket gör att man kan tycka att en person är fullständigt vedervärdig för att sedan i ett annat kapitel, med en annan persons ögon tycka att den tidigare är rentav hygglig eller en hjälte. Visst är det fascinerande?

Vad boken handlar om? Oj, vad handlar den inte om. Jag tror det blir tråkigt och dålig reklam om jag ger en kortfattad förklaring. Läs den bara. Försök sedan tala om för mig vad jag borde ha skrivit!

Och slutligen, jadå, snart är mitt inlägg slut för ikväll, är bokens förmåga att ta en helt oväntad vändning. Vem som helst kan göra vad som helst. Vem som helst kan dö och ingen går säker. Vilket gör att jag kommer till slutet med detta inlägg och får presentera den här underbara bilden som jag hittade på nätet. JK Rowling möter RR Martin. Åh, hans min! Han är ju jättesöt! Tänk att den mannen är kapabel till sådana stordåd som denna bok!

Kommentera

Publiceras ej