Labbkatt

0kommentarer

Igår var spännande, för då fick Illidan vara med på ett experiment i syfte att studera om en tryckplatta kan vara en bra metod att diagnostisera artros och andra ledsjukdomar hos katt. I alla fall var det så jag förstod det. Vår lärare för dagen (och morgondagen) höll i försöket och bad om extra katter då några lämnat återbud.

Illidan skulle gå över tryckmattan som hade ett överdrag av tunt papper. På ena sidan var väggen och på andra sidan om mattan var en glasvägg som stod uppställd med hjälp av tunga läromedel. På ena sidan stod vår föreläsare som höll i experimentet och släppte Illidan och så lockade jag över honom med hans sedvanliga kattmyntegodisar. Hela tiden filmades han bakifrån, framifrån och från sidan. Som jag fick förklarat för mig så kan de inte veta hur en sjuk katt går på en sådan matta förrän de testat hur friska katter rör sig.

 

Det var spännande att ha fått vara med. Detta är djurförsök jag tycker är okej, de är för djurens skull och det skadar inte de som är med i försöket heller.

Kommentera

Publiceras ej