Etologi

0kommentarer

Jag skriver lite kort här, för egentligen har jag ingen som helst lust att blogga. Tänker på er som sökt den här utbildningen och bara längtar, ni kanske vill veta mer om vad som händer. Och så ni vänner och släkt givetvis, ni slutar väl aldrig vara nyfikna!

I vilket fall som helst, här började inlägget med en monolog igen, men å andra sidan, vad är en blogg om just inte en skriftlig monolog? Vi har påbörjat etologistudierna för detta år, och en massa spännande saker har redan börjat tas upp. Idag hade vi en föreläsning om hundens ursprung och grundläggande beteenden, på torsdag stundar densamma fast för katt och dessutom har vi beteendestudier fredag nästa vecka om jag inte missminner mig. Vi har fått välja på att studera hästar, kor eller får. I normala fall skulle jag kasta mig över fårstudierna, men efter att läraren berättat att de förra året fick springa efter fåren än hit än dit eftersom de inte ville hålla sig på en plats samt att hon hintade lite om att det kanske fanns kalvar att titta på blev valet kostudier.

Det som fullständigt suger musten ur mig inför denna kurs är dels vårt tvärgruppsarbete där vår grupp samlar fakta om stress, samt hemtentan som förvisso är frivillig men som krävs för betyg 4 och 5. På båda dessa krävs det vetenskapliga artiklar som referenser. Det är inte det att jag inte gillar vetenskapliga artiklar, det är spännande och roligt, men vi har haft sådana hemska problem med att hitta sådana som faktiskt går att öppna! Skolan har tillgång till vissa och då kan man komma åt dem genom att på plats eller från distans logga in på skolans nätverkish och komma åt dem. Nu har inte det fungerat, utan vi har alla som försökt gång efter annan bara hittat artiklar skolan uppenbarligen inte har betalat för att få åtkomst till.

Det var det hela om idag, imorgon blir det PBL och mera träning på KTC. Sista chansen innan praktiska provet!

Kommentera

Publiceras ej