Vilken flax

0kommentarer

Idag lärde jag mig en massa nya saker då jag hade ansvaret för stall. Just idag hade vi en massa fåglar inlagda, tamfåglar såväl som två vilda fågelungar. Allt var redan gjort på morgonen när jag kom, men under dagen fick jag hjälp med att utföra några behandlingar. Bland annat fick jag mata de två fågelungarna, så jag fick lära mig fånga, hålla och mata dem. Lite äckligt när jag kunde se att den ena hade fågellopppor på sig. Alldeles vita och blääää. Nu har det kliat i håret på mig sedan dess.

Bland de tama fåglarna fick jag lära mig att fånga två utav dem och det gick bra. Härligt med trevliga fåglar som är inlagda. Jag fick ge dem läkemedel oralt samt ge en intramuskulär injektion på den mindre fågeln. Det är egentligen lättare än på fyrbenta djur, bara det att man sticker väldigt ytligt och är noga med att aspirera. På fågel sticker man i bröstmuskeln som ju är väldigt utvecklad och dessutom stabil. På fyrbenta djur såsom hund och katt måste man ju känna och hålla i muskeln lite för att stabilisera. Åtminstone tycker jag att det är lättare så.

Slutligen då, så har jag nu ansökt om lån och bidrag ifrån CSN för ytterligare ett år. Förhoppningsvis går allt igenom smidigt och lätt. I och med detta passar jag även på att påminna er som ska studera nu till hösten, glöm inte att ansöka i tid! När det krånglar (och det gör det nästan alltid) så är det bra att ha tiden på sin sida.

Kommentera

Publiceras ej